Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Final de proiect Erasmus+ KA 220 la Bruxelles

IoT pentru un viitor sustenabil

Final de proiect Erasmus+ KA 220 la Bruxelles

În perioada 3-7 decembrie 2025, o echipă formată din director, prof. Cotca Alina și coordonator de proiect, prof. Urs Marcela, a reprezentat Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" din Oradea la ultima mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ KA220 - „Developing solutions to sustainability using IoT - Dezvoltarea de soluții pentru sustenabilitate folosind Internetul lucrurilor", desfășurată la Bruxelles, inima deciziilor europene.

Această etapă finală a marcat nu doar încheierea unui proiect de trei ani, ci și consolidarea unei comunități internaționale unite de aceeași viziune: tehnologia ca motor al sustenabilității.
Două evenimente-cheie pentru un viitor inovator
Conferința finală: „IoT for a Sustainable and Innovative Future"
Organizată în format hibrid, conferința a reunit specialiști, cadre didactice și reprezentanți ai instituțiilor partenere din Portugalia, România, Turcia, Lituania, Belgia, Spania și Polonia. Invitatul de seamă al evenimentului a fost Rolf Riemenschneider, director al sectorului IoT (Internet of Things) în cadrul Comisiei Europene, care a vorbit despre rolul crucial al Internetului lucrurilor în tranziția către un viitor sustenabil și inteligent. Pe lângă participanții prezenți fizic, aproximativ 60 de profesori s-au alăturat on-line, transformând conferința într-un spațiu real de dialog, schimb de idei și inspirație la nivel european.
Ultima reuniune de lucru a proiectului
Cea de-a doua componentă a mobilității a fost dedicată ședinței finale de lucru, în cadrul căreia partenerii au analizat ultimele detalii legate de încheierea proiectului și atingerea tuturor indicatorilor de performanță. A fost un moment de reflecție, evaluare și validare a rezultatelor obținute împreună.
Mai mult decât un proiect: o comunitate de prieteni
Deși a fost ultima întâlnire oficială, despărțirea a avut loc cu zâmbetul pe buze și cu emoție în suflet. Dacă în urmă cu trei ani participanții s-au întâlnit ca parteneri de proiect, acum s-au despărțit ca prieteni adevărați, legați de experiențe comune, muncă intensă și valori împărtășite.  Încrederea în continuarea colaborării și dorința de a construi noi inițiative europene rămân puternice - dovadă că Erasmus+ nu înseamnă doar proiecte, ci oameni, conexiuni și viitor.
Responsabil proiect România,
prof. Urs Marcela

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 12:12:42 Ora standard a Europei de Est