Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

UI GreenMetric 2025 reconfirmă angajamentul Universității din Oradea pentru dezvoltare sustenabilă

Pe locurile 1 și 2 între instituțiile academice din România (la Energie și schimbări climatice și ca poziție în clasamentul mondial)

UI GreenMetric 2025 reconfirmă angajamentul Universității din Oradea pentru dezvoltare sustenabilă

La începutul lunii decembrie, UI GreenMetric University World Ranking a emis certificatul care confirmă evoluția pozitivă a Universității din Oradea în acest top mondial al campusurilor „verzi" și sustenabile.

Situată pe poziția 448, într-un clasament mondial ce evaluează 1.745 de instituții de învățământ superior, Universitatea din Oradea este cea de a doua dintre cele 15 instituții academice din România care figurează în acest top și pe locul 113, din cele 360 de universități europene.
Conform UI GreenMetric University World Ranking 2025, Universitatea din Oradea a obținut rezultate semnificative la indicatori precum Energie și schimbări climatice (locul 1 în România), Educație și Cercetare (locul 4), Apă (locul 4) și Transporturi (locul 5), indicator în care universitatea speră să îmbunătățească performanța prin implementarea unor măsuri de ,,decarbonizare" la nivelul campusului.
 
„Plasarea pe poziția 448, la nivel mondial, este cea mai bună performanță obținută până acum de Universitatea din Oradea în acest clasament. Evaluarea UI GreenMetric University World Ranking nu face decât să reconfirme angajamentul nostru pentru o dezvoltare sustenabilă și pentru un campus verde", a declarat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea.
UI GreenMetric World University Ranking este un clasament internațional realizat de Universitas Indonesia, dedicat evaluării angajamentului universităților față de sustenabilitatea mediului, pe baza a șase criterii principale, între care infrastructura verde, energia și schimbările climatice, gestionarea deșeurilor, utilizarea apei, transportul și educația pentru sustenabilitate. Prin acest demers, UI GreenMetric evidențiază rolul universităților în combaterea schimbărilor climatice și în dezvoltarea de campusuri durabile, interesul global pentru acest domeniu fiind reflectat de creșterea constantă a numărului de instituții participante de la prima ediție din 2010. (E.C.)

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 13:41:22 Ora standard a Europei de Est