Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Preocupare pentru cunoașterea și promovarea meșteșugurilor locale

La PAPI Marghita

Preocupare pentru cunoașterea și promovarea meșteșugurilor locale

În municipiul Marghita, centrul PAPI este chiar la primărie, iar celelalte puncte de acces public la informație ale Rețelei electronice a comunității locale (RECL) sunt la Școala cu clasele I-VIII din Marghita și la școlile gimnaziale din Cheț și Ghenetea, precum și la Biblioteca „Ioan Munteanu” din municipiul Marghita.

Din câte aveam să aflăm, joi (1 octombrie 2009), la PAPI Marghita, managerul RECL (Ioana Burlibașa) e foarte activ, fiind preocupat să promoveze meșteșugurile locale în rândul elevilor din municipiu. Aruncând o privire asupra panoului expus chiar în incinta centrului, am aflat cum s-au petrecut lucrurile, iar produsele proiectului fiind depozitate chiar acolo, nu a fost o problemă să le și admirăm.
„Când am demarat acest proiect, în parteneriat cu catedra de geografie și istorie (prof. Cristian Ghiurcuța și Cosmin Patca) și învățătoarea Laura Pușcaș, de la clasa de step by step, am pornit de la premisa că „Oricine poate învăța un meșteșug”. În această idee, la începutul anului 2009, am organizat un un curs laborios pentru elevi, la care am invitat doi meșteri populari din zonă, pe Horvath Iosif din Cheț și pe Maria Patca din Cuzap pentru a-i învăța pe copii împletitul din papură și pănuși de porumb, respectiv țesutul la războiul de țesut. Cursul a durat patru luni și s-a ținut aici la noi, în fiecare sâmbătă. La sfârșitul cursului, am organizat o expoziție cu produsele realizate, găzduită de Casa de Cultură, cu ocazia Zilelor școlii. Pe fundal, rulau imagini de la cursuri. Dincolo de deprinderea tainelor acestor meșteșuguri, am insistat asupra impactului asupra mediului al obiectelor casnice realizate din materiale ecologice”, a ținut să sublinieze managerul RECL (Ioana Burlibașa).
Curs IT pentru profesori, prezentări de filme...  
Centrul PAPI de la Primăria din Marghita a fost inaugurat în 17 martie 2008, când s-a pornit la drum cu șase calculatoare și un server, legate în rețea la internet, prin fibră optică, două imprimante (din care una multifuncțională), scanner, aparat foto și cameră Web, iar la Școala din Marghita, 10 calculatoare, două la primărie (la starea civilă și la compartimentul comercial), precum și câte un calculator la școlile din Cheț și Ghenetea, precum și la Biblioteca municipală „Ioan Munteanu”, toate legate la internet.
Între primele acțiuni organizate de managerul RECL și administratorul IT (Dan Boșca) la centrul PAPI au fost cursurile IT de inițiere a profesorilor în utilizarea calculatorului în scop didactic. Cursurile au fost susținute de Mirela Mihuc, formator AEL. În colaborare cu Biblioteca municipală și Grădinița nr. 1, la bibliotecă, s-a desfășurat o activitate educativă, intitulată „Mihai Eminescu – legenda sufletului românesc”. În parteneriat cu poliția și pompierii, la patru școli, au avut loc prezentări de filme educative, pe tema violenței, circulației rutiere și prevenirii incendiilor, la școlile cu clasele I-VIII  din Marghita, Cheț și Ghenetea, iar în 2008 și la Grupul Școlar Agricol „Horea”.
Am ținut apoi să trecem și pe alte două puncte de acces, la Biblioteca „Ioan Munteanu”, unde am povestit cu dna bibliotecar Florica Ciordaș și pe la școală, unde, în fața calculatoarelor, am găsit niște copii extraordinari, „orchestrați” de prof. Dan Cociuba. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Preocupare pentru cunoașterea și promovarea meșteșugurilor locale.

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 09:44:44 Ora standard a Europei de Est