Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cinci premii întâi, cu maximum de puncte!

La concursul „Floare de lotus”

Cinci premii întâi, cu maximum de puncte!

Clubul Copiilor și Elevilor din Salonta a găzduit sâmbătă, 19 mai, cea de- a IX- a ediție a concursului „ Floare de lotus”, etapa județeană organizată de prof. Paraschiva Cărbunar, coordonatoarea Cercului de ecologie și folclor muzical din cadrul Clubului Copiilor și Elevilor din Salonta, Filiala Tinca.

La etapa județeanǎ, au participat șapte echipaje (reprezentând cluburile copiilor din Aleșd, Beiuș, Marghita, Ștei, Salonta, Salonta – Filiala Tinca, și Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea).
Prin acest concurs s-a urmărit, potrivit declarațiilor organizatorilor, realizarea unei abordǎri interdisciplinare și aplicative a biologiei, care sǎ conducǎ la dezvoltarea capacitǎții de investigare a elevilor, la integrarea cunoștințelor acumulate în experiența de viațǎ a elevilor; realizarea unui schimb de informații științifice între elevi și profesori; dezvoltarea creativitǎții elevilor și a unui mod de a-și pune în valoare propria gândire; stimularea motivației pentru protecția naturii și formarea unor convingeri și comportamente adecvate fațǎ de naturǎ, prin activitǎți de ocrotire și protecție a mediului înconjurǎtor; orientǎri și elemente de educație agrobiologicǎ, ecologicǎ, adaptarea la mediu și pǎstrarea a ceea ce este valoros în tradiția învǎțǎmântului românesc.
Concursul a constat într-o proba scrisă la care echipajele au răspuns la trei întrebări din domeniul biologiei, protecției mediului și biodiversității. Un reprezentant din fiecare echipaj a extras trei bilețele conținând fiecare câte o întrebare, dintr-un total de 37 de întrebări. Timpul acordat pentru răspuns a fost de o oră.
Elevii au fost foarte bine pregătiți, dovadă și punctajele înregistrate. Cinci lucrări au fost notate cu punctaj maxim (100 de puncte), două cu 90 de puncte, și doar o singură lucrare a obținut 85 de puncte. Juriul, format din specialiști ai Agenției pentru Protecția Mediului Bihor (ing. Felicia Enache, consilier principal, ing. Loredana Tîrț, consilier asistent, Ileana Neacșa, referent) și prof. Daniela Frese, de la  Liceul Teoretic "Nicoale Jiga" din Tinca, a întocmit astfel clasamentul, fără a apela la întrebări de baraj pentru departajare. Prin urmare, au fost acordate cinci premii I echipajelor de la C.C. Aleșd, P.C.E. Oradea (Cercul de protecția mediului), C.C. Salonta, C.C. Salonta – Filiala Tinca, și C.C. Ștei; două premii II, echipajelor de la: C.C. Marghita și P.C.E. Oradea (Cercul de chimie experimentală), precum și un premiu III, echipajului de la C.C. Beiuș.
Toți elevii participanți au fost răsplătiți cu diplome din partea Clubului Copiilor Salonta, diplome și premii din partea Agenției pentru Protecția Mediului Bihor.  (F. E.)

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 11:19:57 Ora standard a Europei de Est