Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Din Biharia, în U.S.A., Suedia și ... Austria

Prof. Vad Marta, director cu AC(C)ES internațional

Din Biharia, în U.S.A., Suedia și ... Austria

Prof. Vad Marta, directorul Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, ne furnizează noi surprize plăcute.
Dacă în luna mai, a ajuns la 100 de kilometri distanță de Cercul Artic, în Suedia, povestindu-ne cum arată noaptea fără întuneric..., acum ne-a reținut atenția cu alte informații, în urma câștigării proiectului ACES (Academia școlilor din Europa Centrală), proiect de parteneriat internațional între două-trei școli din țări diferite.

În cadrul ACES, în perioada 28 septembrie - 2 octombrie 2009, Domnia sa a participat la întâlnirea coordonatorilor de proiecte (ACES), desfășurată la Salzburg (în Austria), care a reunit coordonatorii a 43 de proiecte din 105 școli din 15 țări din Europa (în total 250 de persoane, circa un profesor și un elev din fiecare școală, plus invitați). Întâlnirea s-a intitulat „Kick of Meeting” și s-a desfășurat în limba engleză, dar se pot folosi toate limbile, după cum a precizat interlocutorul nostru. Programul reuniunii a fost astfel conceput ca și partenerii direcți ai proiectelor să aibă timp de relaționare pentru a perfecta noi acțiuni comune, dar și ocazia de a cunoaște și pe ceilalți reprezentanți ai țării. Din România au fost prezenți reprezentanți din18 școli. În acest cadru organizat, doamna director, prof. Vad Marta, și eleva Roberta Sulea (din clasa a VII-a) s-au întâlnit cu partenerii lor de proiect de la Școala „Karacsony Sandor” din Debrețin (Ungaria). În afara activităților desfășurate în saloane, au fost planificate și ieșiri în oraș, cu vizitarea Casei memoriale a lui Mozart, a Domului și a fortăreței...
În etapa a doua a proiectului, vor avea loc reuniuni între partenerii proiectelor. Cei din Biharia urmează să le facă o vizită partenerilor din Debrețin. În cea de-a treia etapă, vor veni partenerii din Debrețin la Biharia. Etapa finală se va desfășura în Slovacia.
Muncă, voință și perseverență
Doamna director a ținut să sublinieze faptul că nu-ți trebuie pile, relații și cunoștințe pentru a ajunge să câștigi asemenea proiecte, ci doar muncă, implicare, voință, perseverență, să știi limba engleză și să accesezi site-ul www.aces.or.at , iar acest lucru îl poate face orice dascăl. Îmbucurător este faptul că de la o ediție la alta, se constată un progres, în sensul că tot mai mulți dascăli  pun osul la treabă. Dacă la prima ediție ACES (din anul școlar 2006 - 2007) au participat coordonatorii a 22 de proiecte (din 54 de școli și opt țări), după un an, la ediția a II-a, s-a ajuns la 32 de proiecte (din 84 de școli și 12 țări), iar acum, la a III-a ediție: la 43 de proiecte, din 105 școli și 15 țări.
Directorul Școlii din Biharia, dna prof. Vad Marta, vă îndeamnă să accesați www.aces.or.at , să vă faceți timp și curaj pentru a scrie și a câștiga proiecte. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Din Biharia, în U.S.A., Suedia și ... Austria.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:52:34 Ora standard a Europei de Est