Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Românii, la români”

Astăzi, la Șc. „A. Mureșanu” Oradea, un nou proiect internațional

„Românii, la români”

De ani buni, la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” din Oradea, proiectele școlare internaționale se țin lanț, și nu întâmplător, după cum aveam să aflăm de la directorul școlii, prof. dr. Gheorghe Lazăr Erdeli, „pentru că proiectele școlare internaționale sunt cele mai eficiente căi și mijloace de promovare a imaginii școlii, a municipiului Oradea și a României peste hotare”.

 Elevii clasei a II-a C, step by step (îndrumați de inst. Lavinia Sabău și Ioana Abrudan), au primit, miercuri, 21 octombrie 2009, vizita partenerilor lor de proiect din clasele a II-a și a III-a de la Școala gimnazială din Apateu – Ungaria (însoțiți de învățătoarele claselor, Kurtine Toth Maria și Major Melinda, directorul școlii, prof. Vad Erzsebet și prof. Olah Ildiko), în cadrul primei întâlniri de proiect, intitulat „Românii, pentru români”.
Oapeții au fost primiți cu mult drag și cu atenții în sala de clasă. După momentul de acomodare, au făcut cunoștință, schimb de daruri (materiale confecționate de ei, un semn de carte cu poza clasei) și i-au învățat pe partenerii lor din Apateu imnul step by step „Prieteni” (în trei limbi, română, maghiară și engleză). Le-au prezentat școala și au încins jocuri în curtea școlii.
Decorațiuni de toamnă
Pentru partea a doua a întâlnirii, s-au deplasat în Orășelul copiilor, unde au continuat distracția, după care au urcat în pavilion pentru o activitate de creație: decorarea unei rame și a unor figurine din ipsos, reprezentând legume și fructe de toamnă, pentru ca în final, asamblându-le, fiecare să realizeze câte un tablou de toamnă. Lucrările au fost jurizate și premiate, cu diplome și mici atenții.
Reîntorși în școală, partenerii de proiect au luat masa împreună și au continuat să se joace. La întâlnirea de proiect a participat și directorul școlii, dl prof. dr. Gheorghe Lazăr Erdeli, care a apreciat lucrările elevilor și atmosfera caldă în care s-au desfășurat activitățile, felicitând copiii și cadrele didactice implicate.
Următoarea reuniune de proiect se va desfășura la Școala din Apateu, Ungaria, în luna aprilie 2010, după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, inst. Lavinia Sabău. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Românii, la români”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:43 Ora standard a Europei de Est