Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Un gospodar oricând își găsește de lucru!”

La Școala din Hotar, într-o zi frumoasă de toamnă

„Un gospodar oricând își găsește de lucru!”

Am revenit, joi (22 octombrie 2009) la Școala din Hotar, așa după cum am promis în vară domnului director, Dumitru Simuț. În 25 august, la ora vizitei noastre, în curtea școlii se descărcau bolțari pentru garajul microbuzului școlar, iar viceprimarul, dl Aurel Leho, tocmai sosise în curte cu un trailer de lemne...

Ieri, bolțarii dispăruseră, se „metamorfozaseră” în garaj, lemnele erau frumos rânduite în magazie, iar oamenii muncii spărgeau („ușile”) și tencuiau, „profitând” de faptul că directorul fugise până la Aleșd (la centrul de comunicare) cu statisticile de început de an școlar. Detaliile aveam să le aflăm de la dna Maria Lasca, secretarul școlii.
„Un gospodar oricând își găsește de lucru. După finalizarea garajului, domnul director și-a pus în plan să tencuiască și magaziile de materiale și de lemne și să le dea aceeași culoare”.
Pe terenul de sport, Bogdan Sturzu, tânărul profesor de educație fizică și sport, proaspăt absolvent al facultății de profil din Oradea, cronometra elevii din clasa a VI-a, la alergare de viteză. În sala de la grădiniță, preșcolarii și educatoarea (dna Ileana Chirila) se jucau „De-a școlarii”, povestind pe baza imaginilor cuprinse pe planșele cu litere. Cei ajunși în grupa mare pregătitoare chiar se întreceau în a nominaliza litera. I-am văzut la lucru și pe „primarii” claselor I, a II-a și a IV-a (elevii doamnelor înv. Cornelia Scorțe, inst. Gabriela Nicoară și inst. Emanuela Cordiș). Pretutindeni sunt copii frumoși și isteți, curați și ordonați, ascultători și respectuoși. Atmosfera de lucru, modalitățile de antrenare a elevilor, reacția lor și răspunsurile pe care le dădeau, toate ne-au demonstrat că „la țară” nu există o altă ștachetă a calității și exigenței (decât la oraș).
Însoțiți de domnul director, aveam să-i cunoaștem și pe gimnaziști (și dascălii lor). După pauză, cei din a V-a s-au dus direct la terenul de sport, având oră de educație fizică. Și pe ei i-am găsit alergând (contra cronometru) pe terenul de fotbal. Cei din a VI-a aveau oră de geografie (cu dna prof. Lenuța Gherlea). La a VIII-a, prof. Mădălina Lascău și elevii găseau și scriau pe tablă cuvinte  sinonime. În sala alăturată, cei din a VII-a își băteau capul cu 5 (2x – 7) – 3 (3x – 8)... la ora de matematică (împreună cu prof. Chirila Samica). Pe elevii dnei înv. Florica Simuț i-am găsit la ora de engleză, cu prof. Marinela Maghiar, aflată în primul său an de apostolat.
La Hotar, elevii vin la școală, își fac temele și învață, chiar dacă e de lucru în gospodărie și pe câmp. „La noi nu s-a pus problema ca părinții să-i rețină și să-i ducă la muncile câmpului. După cum ați putut constata, până și copiii romi vin la cursuri. Procesul instructiv-educativ se desfășoară în condiții bune. Nu ne putem plânge. Avem elevi, avem dascăli și toate dotările necesare...”
Am mai aflat apoi că duminică (25 octombrie), pe platoul din fața Primăriei din Þețchea se va sărbători, pentru a patra oară, Ziua recunoștinței, prilej cu care școlarii și preșcolarii din comuna Þețchea vor fi și ei prezenți pe marea scenă... (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Un gospodar oricând își găsește de lucru!”

Trimite email
marți, 25 noiembrie 2025, 03:49:54 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00