Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Europe on a plate”(Europa pe o farfurie)

Proiect Comenius la C. T. „A. Șaguna” Oradea

„Europe on a plate”(Europa pe o farfurie)

Anul acesta, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea a câștigat un proiect Comenius în valoare de 24.000 de euro, finanțat de Agenția națională pentru programe comunitare în domeniul educației și formării profesionale (ANPCDEFP), un program de finanțare europeană.

Programul de învățare pe tot parcursul vieții (Lifelong Learning Programme) facilitează accesul la alternative europene de învățare continuă și activă, iar programul sectorial Comenius este prima componentă a acestuia.
Comenius sprijină financiar realizarea de parteneriate școlare, proiecte de formare a personalului didactic, rețele de parteneriat școlar, precum și participarea la stagii de formare inițială și continuă pentru a crește calitatea și a consolida dimensiunea europeană în educație, urmărind dezvoltarea cunoașterii și înțelegerii diversității culturale și lingvistice europene în rândul profesorilor și elevilor și sprijinirea elevilor pentru a dobândi competențele și abilitățile necesare dezvoltării personale pentru integrare profesională și cetățenie activă.
„Europe on a Plate” este un proiect de parteneriat școlar multilateral între șase țări europene, pe parcursul căruia elevii implicați în proiect vor descoperi bucătăria tradițională specifică acestor țări partenere.  Þările și școlile implicate în acest proiect sunt: Polonia (Zespó³ Szkó³ Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach) – școală coordonatoare, România (Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” Oradea), Belgia  (Centre Educatif Communal Secondaire de Couillet-Marcinelle), Bulgaria (Profesionalna Gimnazia Po Targovia I Restorantiorstvo), Franța (Lycée des Métiers Hôtellerie Services Jules Lecesne) și Portugalia (Instituto de Educação e Formação do Sorraia, Lda – Escola Profissional de Hotelaria e Turismo de Lisboa). Cu acest nou proiect, partenerii și-au propus: dezvoltarea abilităților elevilor în domeniul gastronomiei și bucătăriei tradiționale, îmbogățirea cunoștințelor elevilor cu privire la culturile altor popoare europene, cunoașterea tradițiilor culinare și a bucătăriei acestora, îmbunătățirea nivelului de cunoaștere a limbilor engleză și franceză a elevilor, precum și cunoașterea vocabularului gastronomic și a limbajului de zi cu zi, îmbogățirea cunoștințelor elevilor și profesorilor cu privire la diversitatea culturală și lingvistică europeană....
Echipa de proiect a Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” este alcătuită din: conducerea școlii (director, Antiana Man, directori adjuncți, Carmen Matiuța și Gavril Porțan), încă cinci cadre didactice (Cristina Dulău - coordonator de proiect, prof. Ramona Mateiaș, Alina Bagdi, Felicia Burcia – designer, Voichița Popa – maistru bucătar), precum și trei clase de elevi de la profilul de bucătari (clasele a IX-a C, a X-a și a XI-a F).
Proiectul se derulează pe perioada a doi ani școlari (2009 - 2011), timp în care, elevii și profesorii implicați vor face vizite în țările partenere și vor lua parte la lecții de gătit feluri de mâncare tradițională, vor participa la workshopuri, vor concura în gătirea felurilor de mâncare învățate, descoperind secretele culinare.
Ca și produse finale urmează să realizăm un DVD cu filmarea unor mâncăruri specifice din țările partenere, însoțit de un dicționar în  limbile respective, cuprinzând termenii culinari întâlniți la acele filmări, un calendar cu poze și rețete realizate pe parcursul celor doi ani de proiect și o broșură cu specificul culinar al fiecărei țări.
Primele două vizite de lucru – în Polonia
În perioada 22 - 26 septembrie 2009, a avut loc prima întâlnire de lucru a coordonatorilor acestui proiect, în Polonia, la Sierakowice, la școala coordonatoare. Au fost prezente cadre didactice din cele șase țări partenere. În cadrul ședințelor de lucru, a fost stabilită strategia demarării proiectului: datele următoarelor vizite, locul și numărul de persoane prezente, responsabilitatea și sarcinile fiecărui partener, obligațiile și atribuțiile fiecăruia, reguli și hotărâri importante pentru o bună colaborare europeană. Totodată s-a hotărât relizarea unui loggo reprezentativ pentru acest proiect și un site unde elevii și profesorii implicați să comunice și să posteze informații utile, poze, filme și ppt-uri. La prima întâlnire, am avut ocazia să ne cunoaștem, să descoperim ce ne unește și ce ne diferențiază de ceilalți, luând primul contact cu cultura și bucătăria poloneză. Vizitând orașul Gdansk, un oraș cu o arhitectură și o istorie impresionante, am făcut o paralelă cu Timișoara noastră, deoarece acolo a avut loc revoluția când a fost înlăturată dictatura comunistă, în anul 1989 (doar că în Gdansk nu a avut loc vărsare de sânge). Tot aici și acum, am avut ocazia să gustăm din mâncărurile lor specifice. Am văzut dunele de nisip de la Leba (Marea Baltică) și Sopot.
Între 14 și 21 noiembrie 2009, va avea loc a doua vizită de proiect, tot în Polonia, la Sierakowice, cu participarea a trei elevi, însoțiți de profesori, care vor asista la lecții de gătit, la workshopuri, la care li se vor prezenta modalități de realizare a vaselor de lut și a decorațiunilor pentru sărbătoarea Crăciunului, realizate manual. Vor vizita un han agro-turistic unde vor degusta din bunătățile locale. La finalul vizitei, va avea loc o competiție între echipajele celor șase țări participante, la care elevii își vor demonstra maiestria în a prepara felurile de mâncare învățate în decursul celor patru zile.
Sperăm ca acest proiect să contribuie la dezvoltarea abilităților gastronomice ale elevilor de la profilurile de ospătari - bucătari, la îmbogățirea culturii lor generale prin noi achiziții de cunoștințe despre cultura, geografia și gastronomia țărilor europene partenere și îmbunătățirea exprimării lor în limba engleză. (Cristina D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Europe on a plate”(Europa pe o farfurie).

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:44:05 Ora standard a Europei de Est