Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Viorel Vizureanu – Schiță pentru o tipologie a spațialității

Marți, 10 noiembrie, la ora 19.00, la Pavilionul Unicredit din București

Viorel Vizureanu – Schiță pentru o tipologie a spațialității

Ceea ce a fost intitulat poate prea pretențios „Schită pentru o tipologie a spațialității”, aș adăuga acum „pentru o tipologie istorică a spațialității”, ascunde practic în substanța sa două părți oarecum independente una de cealaltă, oricum, două părți care și-ar putea găsi fiecare o dezvoltare aparte și care ar putea, fără îndoială (lucru de care se va putea convinge fiecare), să primească efectiv o amploare considerabilă.

Ne asumăm acest risc, de a lăsa practic anumite trimiteri să nu își producă efectul punctual scontat, să rămână oarecum neclare, mizând pe ceea ce se poate numi o posibilă eficiență a întregului.
O primă parte va încerca, din câteva idei și unele exemple să ne convingă de ceea ce ar putea fi considerată o teorie subiectivă a spațiului – ceea ce nu înseamnă că spațiul ar fi considerat aici în sensul în care predomină astăzi în limba română „subiectivitatea” în sensul unui „bun-plac psihologic”, al unei ireductibile referiri la sine care implică o respingere de plano a oricăror elemente „obiective” sau, mai bine spus, „intersubiective”.
O a doua parte va urmări să ne ofere o imagine, poate simplificatoare, poate ea însăși tributară unei viziuni de tip clasic-metafizic (însemnând în acest context, modern-metafizice) asupra evoluției culturale a conceptului de spațiu înțeles în sens larg, o imagine deci a ceea ce am putea numi principalele paradigme relative la spațialitatea invocată anterior, și anume spațiul „arhaic”, spațiul „modern” și spațiul „postmodern”, cu o focalizare asumată asupra celor două din urmă și a relațiilor dintre ele, precum și asupra a ceea ce astăzi par a fi – după „delirul” postmodern al ultimelor decenii – unele încercări de regândire / de punere în discuție a postmodernității din această perspectivă, îndeosebi din zona socialului.
Despre Viorel Vizureanu
Viorel Vizureanu (1969) este doctor în filosofie, lector universitar la Facultatea de Filosofie a Universității București. A publicat numeroase eseuri, articole și studii în reviste naționale și internaționale și este autorul a numeroase volume de filosofie, printre careDescartes, Editura Paideia, București, 2000, Proiecte filosofice ale Modernității, vol. I, Editura Universității din București, 2008 sau Schiță pentru o istorie a logicii Renașterii, vol. I, Editura Universității din București, 2008. (C.H.)
 Imagine: Sebastian Moldovan, Future Garden, 2007-2009. Courtesy of the artist.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:04:32 Ora standard a Europei de Est