Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Activități bogate și interesante, de „Ziua școlii”

Marți, la Lic. T. German „Friedrich Schiller”, Oradea

Activități bogate și interesante, de „Ziua școlii”

La împlinirea unui an de existență de la înființarea primului liceu german din Oradea - Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” - conducerea liceului (director - prof. Maria Adriana Bunea, director adjunct - Schiszer Ecaterina) și-a propus o promovare mai „agresivă” a imaginii liceului, constatând faptul că orădenii nu au prea auzit de liceu german, chiar dacă a fost mediatizat în presa locală.

Așadar, organizatorii evenimentului de marți (10 noiembrie 2009) nu s-au mulțumit doar să invite presa („acasă”) pentru a consemna ceea ce s-a pus la cale la ceas de sărbătoare, ci au decis să iasă în stradă, cu un banner, cu un grup de elevi care să împartă fluturași trecătorilor, în fruntea grupului aflându-se însăși conducerea, directorul și directorul adjunct. Reprezentanții liceului au pornit pe traseul strada Tudor Vladimirescu, până la primărie, unde au avut prima staționare. Cei doi directori au urcat la primarul municipiului pentru a-i înmâna o mapă cu materiale anume pregătite pentru a promova imaginea liceului. De la primărie, s-a plecat pe strada Republicii până la magazinul „Crișul”, împărțindu-se fluturași în stânga și în dreapta...
Manifestări variate și atractive
În cadrul celor două clădiri ale liceului, la nivelul ciclurilor primar, gimnazial și liceal, au fost organizate activități pe ateliere de lucru și centre de interes, în clădirea principală fiecare putând opta pentru atelierul dorit...
În sala de experimente și experiențe, pasionații de fizică și chimie se distrau de minune alături de colegii lor mai mari și îndrăgiții profesori Szakacs Eugen și Wagner Erika. Dând filmul înapoi, să ne reamintim câți copii și tineri nu l-au îndrăgit pe Eugen Szakacs, maestrul de ceremonii de la Radio „Sonvest” pentru zecile de concursuri organizate și sutele, poate miile de premii oferite ascultătorilor, în vremea când „Sonvest” pusese stăpânire pe Oradea și pe sufletele noastre. Acum, dl Eugen își vrăjește elevii, îi derutează și îi încântă cu „bateria” din lămâie, cu producerea electrolitului cu ajutorul acidului dintr-o banală lămâie. Unii beau sucul de lămâie, alții folosesc lâmâia pentru a pune în funcțiune un led. La masa alăturată, pe marele ecran rula înregistarea video cu paiul din plastic electrizat...  Chimiștii dnei prof. Erika se distrau de mama foc schimbând culoarea substanțelor (chimia culorilor) în eprubete, făceau ecotest pentru analiza apei potabile, foc pe apă, transformarea apei în vin (câți băutori de... apă nu și-ar dori de sărbători să știe o astfel de șmecherie), artificii în eprubetă, vulcanul chimic, grădina chimică... Protagoniștii incitantelor demonstrații au fost: Hegyes Antonius, Vinter Robert, Adrian Monenci și Eduard Malița, Antonia Popa, Oana Manole, Carmen Negrău, Horia Andor și Gacsadi Tamara.
Experimente s-au fost, însă, mult mai multe. Noi v-am povestit doar despre cele la care am fost martori. Expoziția cu referate, portofolii, pietre prețioase, diamant și grafit ne-a oferit și reversul medaliei, dându-ne posibilitatea să vedem ce s-a făcut și cu alte ocazii.
Praga, Dresda, Berlin, Postdam...
Patruzeci și doi de elevi și cinci însoțitori au fost răsfățații unei excursii organizate de prof. Kovacs Hajnalka, Gina Petrișor, Sandra Petruc și Florica Dragoș (cu participarea dnei prof. Kovacs Marta, de la Lic. Teologic Romano – Catolic „Szent Laszlo”), la Praga, Dresda, Berlin, Postdam... în perioada 27 octombrie - 1 noiembrie, iar marți, organizatorii au dorit să ne facă în ciudă, prezentându-ne imagini de neuitat de prin locurile vizitate, aceasta fiind cea de-a doua ieșire în lume și cea mai consistentă. Prima a fost în 2008, la Viena. Regretăm nespus manevra greșită pe care am făcut-o, fără voie, privându-vă astfel de încă o sută de poze pe site, din care peste jumătate erau din excursie și de la atelierul de arte. Și uite așa, am reușit să o dezamăgim pe Corina, buna noastră prietenă de la „Crișana”, pe care am lăsat-o cu ochii în soare, tot așteptând pozele, dar și pe doamnele profesoare Anca Moț și Violeta Bototan, care au rămas fără poze pe site.  Nici pentru 10 milioane nu ne-am fi dorit să vedem dispărând (din fața ochilor și de pe card) o sută de poze!
„Prietenia – o artă!”
În atelierul de arte au fost expuse figurinele din ipsos pictate de copiii cu CES, figurine reprezentând legume și fructe de toamnă pictate mai zilele trecute în Orășelul copiilor, împreună cu partenerii de proiect, colegii și prietenii lor de la CSEI nr. 1 și Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc”, în cadrul proiectului educațional „Prietenia – o artă!” Fiind prima activitate din cadrul proiectului, întâlnirea a avut reverberații profunde, emoționale, care s-au exprimat indirect în „Bogățiile toamnei” (felicitări, pictură pe lemn, măști, brățări, coliere, cercei și alte lucrări), în care Bianca Moca, Andreea Pașca, Ioana Varga, Cristina Șuteu, Casandra Bulișca, Mihai Sandu... au picurat mult suflet, după cum ne-au asigurat profesoarele coordonatoare, Anca Moț și Violeta Bobotan.
Din sala alăturată aproape nimeni nu ieșea cu mâna goală, pentru că acolo era de mâncat, nu de admirat. Bucătari și  cofetari vestiți din gimnaziu, ajutați de părinți, au pus la cale o expoziție culinară cu vânzare, ecologică până în pânzele albe și tentantă. Profesoarele LianaTeaha și Adina Veteși au venit cu ideea, iar copiii cu marfa. Și uite-așa au făcut 1.100.000 de lei, cu care vor face o bucurie de Sfintele Sărbători colegilor de școală aflați în dificultate din punct de vedere financiar.
Concurs de afișe, concurs de șah...
Cum ar fi putut uita elevii și dascălii, la ceas aniversar, tocmai de patronul spiritual al școlii, Friedrich Schiller. Ei bine, elevii claselor a VI-a A și B și a VII-a A s-au întrecut în a realiza colaje, postere, afișe... inspirate din opera poetului și dramaturgului german, născut în 10 noiembrie 1759, și  considerat unul din „prinții poeziei germane”. Un juriu (format din prof. Adina Pășcuța și Ruxandra Chiș, ajutate de o mână de elevi) a apreciat că lucrarea trioului din a VII-a (Andreea Pașca, Bianca Moca și Bianca Chicoșu) merită premiul I. Pe timpul derulării prezentării operelor, pe marele ecran s-au succedat secvențe memorabile de la tradiționalul concert omagial Strauss, care are loc la Viena, în fiecare an, în cea de-a doua zi a Noului An. La concursul de interpretare, tot Michael Jackson a fost cel mai tare!
Cei care mai și gândesc cu capul pe care îl poartă cu mândrie pe umeri, pasionați fiind de sportul minții, s-au înscris pe lista dlui profesor Pavel Corba, pentru regalul de șah. S-au înscris, au jucat și au câștigat... experiență sau premii, după caz: Alessandra Tîrnavan (premiul I), Iulia Dogaru (II), Iulia Roman (III); Mircea Gurău (I), Dudaș Attila (II),Voda Erik (III), iar din rândul liceenilor: Ovidiu Maioru (I), Sebastian Ghiurcuța (II) și Silvași Peter (III).
„Primarii” s-au întrecut în trei centre atractive
În corpul B de clădire (din piața Cazărmii nr. 17), învățătorii au organizat pentru „primari” (adică pentru elevii ciclului primar) trei centre de interes. În cadrul unui centru s-au experimentat: (re)producerea artificială a vârtejului în apă, identificarea proprietăților apei sărate, reacția chimică a prafului de copt în oțet și în zeama de lămâie, prepararea diferitelor lichide cu materiale solubile, extragerea clorofilei din frunze, absorția apei colorate ... În toate cazurile, au fost prezentate cauzele, consecințele, dar și foloasele obținute... Acest centru a fost coordonat de înv. inst. Vasi Krisztina și Ellenes Jakabffy Emese.
În atelierul de creație, coordonat de înv. inst. Kor Maria Magdalena, Anca Banciu și Szekely Kiraly Erzsebet, copiii au confecționat din hârtie „dovleacul fermecat”, utilizat în viața de zi cu zi ca un suport pentru lumânare, specifia acestui anotimp și lunii noiembrie, după cum a țimut să ne precizeze dna inst. Maria Kor.
În sala de sport, prof. Marius Suciu și Vlad Cartea au organizat concursuri și ștafete. Colectivului de organizatori ai celor trei ateliere li s-au alăturat și ceilalți dascăli: Dunai Marta, Dorina Bratiș, Flavia Filimon, Iosif  Șandor și Emilia Huza. În toate cazurile, activitățile s-au încheiat cu aprecierea performanțelor obținute și, după caz, cu înmânarea unor diplome și atenții (sponsorizate de Banca ING), iar directorii liceului (director - Adriana Maria Bunea, director adjunct - Schiszer Ecaterina) au considerat că atât organizatorii cât și participanții merită toate felicitările pentru frumoasele și instructivele activități desfășurate de „Ziua școlii”.
„Interculturalitatea, caracteristică a cetățeanului european”
După-amiază, dascălii, invitații și partenerii (directori de grădinițe și nu numai) s-au reunit la „Vandana” pentru o dezbatere specială, cu tema  „Interculturalitatea, caracteristică a cetățeanului european”, o reuniune asezonată cu muzică, dans și bunătăți culinare. Au onorat dezbaterile reprezentanți ai Inspectoratului Școlar (în frunte cu generalul adjunct, prof. Nicolae Ungur), precum și președintele Forumului Democrat German, doamna Wodă Helene.
După introducerea în cadru și în tema propusă, doamna director și-a prezentat strategia de management. Despre proiectele derulate, dar și despre cele aflate în derulare au vorbit înv. Emilia Huza, prof. de sprijin Violeta Bobotan și înv. inst. Vasi Krisztina.
Generalul adjunct, Nicolae Ungur, a apreciat deschiderea școlii spre nou și preocuparea pentru colaborare națională și internațională, prin multitudinea de proiecte derulate, iar doamna Wodă Helene a ținut să felicite dascălii pentru învățământul de calitate în limba germană, exprimându-și totuși nedumerirea pentru numărul mic de elevi care frecventează secția germană a liceului, în comparație cu numărul mare de copii din grupele de germană de la grădinițe, numărul aflat în continuă creștere...
Să mai spunem că în curtea liceului german din Oradea, în 10 noiembrie 2009, a fost plantat  „copacul Schiller” care va crește odată cu elevii, bucurându-se de toate izbânzile lor și de fiecare sărbătoare a celor vrednici de laudă și de o cauză mai bună! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Activități bogate și interesante, de „Ziua școlii".

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 00:09:01 Ora standard a Europei de Est