Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua culturii populare maghiare (ediția a VII-a)

Sâmbătă, la Școala „George Coșbuc” din Oradea

Ziua culturii populare maghiare (ediția a VII-a)

De șapte ani, la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” din Oradea, se sărbătorește, în luna noiembrie, Ziua culturii populare maghiare, pentru cunoașterea și promovarea obiceiurilor și tradițiilor, dar și a meșteșugurilor tradiționale.

La cea de-a șaptea ediție, organizată sâmbătă, 14 noiembrie 2009, elevii și dascălii școlii au avut ca invitați două echipaje a câte șase elevi de la două școli partenere din Ungaria (de la Școala „Szecheny Istvan” din orașul Erd și de la Szoboszloi Uti Alt Iskola din Debrecen), însoțiți de cinci dascăli. Elevii din Debrecen au adus cu ei și o pasăre răpitoare de noapte, o bufniță, mascota – ambasadorul școlii lor.
Programul manifestării a cuprins, așa după cum aveam să aflăm de la organizatori (dna prof. Nagy Eniko și prof. Kecse Gabriella), opt ateliere de creație (patru înainte de masă: împletit pănuși, împletit paie, artizanat din mărgele și modelarea lutului și tot patru și după-amiază: pictură pe lemn, artizanat din mărgele, ornarea turtei dulci și prelucrarea artizanală a lânii). Invitații speciali al ediției au fost Fechete Maria, meșter popular, coordonatorul Cercului de meșteșuguri populare „Sinka Istvan” din Salonta și formația cultural-artistică „Csillagocska” din Oradea. La activitatea de atelier și la concurs, gazdele au fost reprezentate de șase echipaje a câte șase membri fiecare, elevi din clasele VI – VIII, dar la manifestare au participat și elevi din celelalte clase gimnaziale, precum și elevi din clasele a IV-a, după cum ne-a spus directorul școlii, dl prof. Soos Sandor. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua culturii populare maghiare (ediția a VII-a).

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 06:40:34 Ora standard a Europei de Est