Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Românii se întorc cu fruntea sus, dar cu un gust amar!

Strâmbătate la Olimpiada internațională de astronomie din China

Românii se întorc cu fruntea sus, dar cu un gust amar!

Profund revoltat, profesorul Marin Bica (membru al delegației României la Olimpiada internațională de astronomie din China, unul dintre profesorii care s-au ocupat cu pregătirea lotului național) ne povestește, cu amărăciune, cum au câștigat reprezentanții Rusiei medaliile...

„Ne întoarcem din China cu două medalii de argint, trei de bronz și două premii speciale.
Astfel: la juniori, au luat medaliile de bronz Denis Derecichei din Oradea și Andrei Cuceu din Baia Mare, iar la seniori a luat bronz Ioana Zelko din București. Argintul a fost cucerit de Sandor Kruk din Baia Mare, care a obținut și un premiu special pentru cea mai bună lucrare la proba observațională, precum și Alberto Manca din București – argint și un premiu special pentru cea mai bună lucrare la proba practică.
În realitate, însă, fiecare ar fi trebuit să ia un premiu cu o clasă mai sus, dacă competiția s-ar fi desfășurat corect. Ca să vă faceți o idee despre ce înseamnă dreptatea împărțită de ruși, vă voi relata următoarele: la problema pe care am corectat-o cu colegul din India (ei sunt de departe cei mai buni), elevii din republicile CSI au omis să folosească în formula de calcul accelerația gravitațională, iar la sfârșit, culmea, au scris rezultatul corect, deși nu aveau cum să ajungă la acel rezultat, ceea ce dovedește că știau subiectele cu rezultate cu tot. Apoi la introducerea punctajelor în calculator, nu s-au trecut valorile reale din borderourile de corectare: la ai noștri și la ceilalți din țările neagreate de ruși, s-au trecut valori mai mici, iar la cei din Rusia, Armenie, Kazahstan și Cehia, valori mai mari. Eu am reacționat prompt la aceste infracțiuni și am luptat să se ia în considerare și alte rezolvări decât cele absurde (era o rezolvare care ar fi presupus ca ochiul să reacționeze la fiecare foton când, de fapt, numărul minim e de câteva sute spre o mie). Foarte interesant și sugestiv pentru corectitudinea competiției patronate de un rus e faptul că numai elevii din Rusia știau de rezolvarea asta ciudată, din barem. După multe tratative, am obținut să li se acorde puncte și celor care au mers pe o rezolvare normală. Dar, am fost cam singur printre dușmani, cum se spune, numai colegul din Italia m-a susținut. Reprezentanții țărilor din fosta U.R.S.S. se uitau la mine mirați cum de îndrăznesc să mă pun cu rușii, pentru că ei nu ar fi avut niciodată curajul să se ia de ruși. Spre exemplu, profesoara din Armenia era dispusă să-și depuncteze propriii copii care rezolvaseră problema ca ai noștri numai să nu-l supere pe profesorul din Rusia. Cu greu am convins-o să aibă un dram de demnitate și curaj...
„E firesc și normal să-mi reprezint țara cu demnitate...”
Urmează să scriu un raport detaliat și documentat la minister cu toate acestea, iar rușii vor primi un răspuns oficial prin care sesizăm aceste fraude. E firesc și normal să-mi reprezint țara cu demnitate și curaj, iar ceilalți să te respecte pentru ceea ce ești. Cred în schimbarea în bine. De fapt, observ un oarecare progres de anul trecut din Italia. Deja suntem priviți altfel.
Alte „picanterii” de la olimpiadă
Luni, în 9 noiembrie, seara, a avut loc prezentarea țărilor, iar noi am pregătit un filmuleț cu imagini din România, care avea pe fundal Rapsodia Română, iar la final, am luat microfonul și am cântat ceva tradițional din zona de Nord - Vest. Tot luni, a avut loc festivitatea de deschidere la liceul Hanggao sau Hangzhou High School (care dispune de un campus mare). Fiecare echipă a fost întâmpinată de o elevă din ultimul an care ne-a fost ghid prin campus. Am intrat și într-o sală de clasă, la o oră de politică. La ei, o clasă are 64 de elevi. În restul zilelor am avut ca și ghid un student. Marți, joi și vineri, au fost probele pe care a trebuit să le traduc din engleză în română, iar de marți după-masă până joi seara, am corectat lucrările pe o problemă cu colegul din India. Între timp, miercuri dimineața ne-au dus la un observator construit de francezi pe la sfârșitul secolului XVII unde am văzut funcționând un planetariu digital 3D. Vineri după-masă, ne-au dus la un muzeu de istorie a Chinei pe care l-am vizitat oprindu-mă mai ales la zona de istorie antică. Sâmbătă, ne-am plimbat cu vaporașul pe marele lac de vest și apoi am mers în cartierul comercial, unde pe o stradă lungă erau magazine cu de toate. Aici ne-am exersat talentele „balcanice” de comercianți la târguială și trebuie să știți că le place mult chinezilor să se târguiască, chiar s-ar simți oarecum jigniți dacă n-ai face-o. Ne-au dus apoi să vedem pagoda cu șase etaje, iar duminică dimineața, ne-am dat mari conducători auto într-un parc de distracții. După-masă a fost festivitatea de premiere și de închidere, iar noi am plecat imediat la aeroport. Luni dimineața, am făcut escală la Amsterdam (la fel ca la dus) și, întrucât aveam opt ore între cele două avioane, ne-am pus pe vizitat orașul, oprindu-ne în piața lalelelor.
Dincolo de toate cele, impresia despre China este una foarte bună. Să știți că au șosele pe vreo patru nivele, suspendate, cu minim două - trei benzi pe sens, iar în asfalt nu sunt gropi. Conducătorii auto sunt calmi la volan, deși e o circulație infernală. Puțini chinezi au mașini, cei mai mulți folosesc bicicleta. Sunt harnici și corecți. Așa se explică succesul economiei lor. Deși e o țară comunistă, capitalismul e la el acasă în economia chineză. Am văzut autostrăzi cu plata încasată de companii străine. Mi-au plăcut munții cu păduri de bambus, chiar dacă tot timpul a fost ceață și nu vedeam peisajul până departe. Cu mâncarea nu m-am putut obișnui și nici nu am reușit să învăț să mănânc cu bețele. De altfel, toți europenii aveau această problemă și când apăreau cartofii prăjiți era mare concurență pentru ei. În China, pâinea e dulce și o poți numi cozonac, iar sosurile au gusturi ciudate. Una peste alta, pot afirma că sunt înaintea noastră cu mai mulți ani. E o altă civilizație cu valori proprii la care nu au renunțat de dragul unei globalizări care uniformizează.
Pentru aceasta merită toată admirația. Au reușit să organizeze totul foarte bine. Sunt foarte amabili, dar ne-am descurcat mai greu cu ei în comunicare, deoarece puțini chinezi știu bine engleza sau alte limbi moderne”, ne-a declarat dl profesor Marin BICA. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Românii se întorc cu fruntea sus, dar cu un gust amar!

Trimite email
joi, 1 mai 2025, 12:01:37 Ora de vară a Europei de Est