Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Jocuri pentru călătorii în spațiul cosmic”

În ajun de 1Iunie

“Jocuri pentru călătorii în spațiul cosmic”

Șapte echipaje de copii și un echipaj de profesori au trăit ieri, în ajun de 1 Iunie, la Școala cu clasele I-VIII “Dimitrie Cantemir” din Oradea, experiențe inedite în universul copilăriei fericite, cu jocuri și jucării, filme și concursuri, cu picioarele pe Pământ și cu capul în ”nori”, navigând cu gândul spre alte galaxii.

 Ideea năstrușnică de a organiza “Jocuri pentru călătorii în spațiul cosmic” îi aparține profesoarei de (limba) matematică, dna Szatmari Dorina, care vara trecută, a petrecut zile bune în Huntsville, Alabama, SUA, ca bursieră  a Advanced Space Academy for Educators, iar peste două săptămâni va pleca din nou,  această activitate fiind ca o încălzire sau o repetiție generală.
Îmbrăcând forma jocului, activitatea ar putea părea lipsită de valențe instructiv-educative, dar numai pentru persoanele din afara sistemului (de învățământ), care nu pot pricepe că în activitățile didactice poți învăța orice, la orice nivel chiar prin joc. Profesoara Dorina Szatmari și-a propus să ofere copiilor „bucuria cunoașterii prin bucuria jocului”, prin popularizarea unor noțiuni legate de astronomie, însușirea de noi cunoștințe de fizică (gravitație, imponderabilitate…), stimulând creativitatea și gândirea logică, pentru ca la final, și unii și alții, elevi și profesori, să poată spune că s-au aflat în al nouălea cer.
Galacticii și universalii… din a V-a A și B, a VI-a B și C, a VII-a A, dar și profesorii-elevi (Mihaela Ștef, Diana Cornea, Florica Dobai, Melania Comoș) au găsit pe mese, în cadrul celor opt ateliere de lucru, fel de fel de jucării cu care să se joace, trecând de la un atelier la altul și gândind ce jucării ar putea lua cu ei dacă ar face o călătorie în cosmos, ținând cont de gravitație și imponderabilitate. Iar testul de final tocmai acest lucru verifica dacă s-a înțeles că în spațiul cosmos nu te poți juca orice și cu oricare jucărie (domino, marocco, Yo-Yo, bumerang, bagmington, cu o găletușă cu nisip, să sari coarda, să bați mingea). Filmul (prezentat de prof. de fizică Amalia Boroș) le demonstra ce se poate și ce nu se poate face atunci când te afli într-o navă aflată în spațiul cosmic, iar prof. Valentina Matei le-a făcut demonstrații: lansarea balonului elicopter, a farfuriei zburătoare, rotirea titirezului, mișcarea elefănțelului plimbăreț și acrobațiile claunului circar. La mese sau pe interval, se putea juca tenis de masă, volei, quatrene, se putea sări coarda, iar la final s-a ieșit în curte pentru testarea bumerangului. La activitate au mai colaborat prof. Galiș Viorica și Ioan Fildan, iar conducerea școlii (director Teodora Codău, director adjunct Szekely Elisabeta) a văzut totul și a apreciat eficiența activității didactice.
Înregistrările filmate vor ajunge la compartimentul Educație al N.A.S.A., împreună cu cele făcute la alte trei activități coordonate de prof. Dorina Szatmari („Numerele vii”, Extraterestru pentru o zi, Sistem solar pe role), întrucât profesoara de matematică va participa între 17 și 29 iunie pentru a doua oară la un curs organizat de Advanced Space Academy for Educators, din Huntsville, Alabama, SUA.
 În condiții de imponderabilitate scăzută, grație activităților care s-au desfășurat, în exclusivitate, cu picioarele pe parchet, eficiența jocurilor a fost maximă, la tensiune constantă și intensitate maximă de trăire sufletească, și cu un coeficient scăzut de surmenaj fizic. Jocurile și jucăriile au plăcut, drept pentru care unii s-au arătat dezamăgiți că întotdeauna  tot ce e bun și frumos se termină repede!
Ovi DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (“Jocuri pentru călătorii în spațiul cosmic”).

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:32:44 Ora standard a Europei de Est