Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Copilărie în armonie

Diferiți, dar egali

Copilărie în armonie

Ziua mondială a persoanelor cu dizabilități (3 decembrie -2009) a fost marcată în chip special la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială din Oradea.

Evenimentul s-a deschis cu o masă rotundă, la care au fost prezentate o comunicare și un film didactic: ,,Precizarea unor termeni de specialitate și raportul dintre ei în învățământul special - deficiență, dizabilitate, handicap” – comunicare susținută de conf. univ. dr. Ioan Chelemen, de la Universitatea din Oradea, respectiv ,,Bune practici educaționale pentru stimularea senzorială a copiilor prin activitățile de mediu” - film didactic prezentat de prof. Samica Boghiu și Maria Ivănescu.
Invitații mesei rotunde au fost: conf. univ. dr. Chelemen Ioan, Univ. Oradea, dna inspector de specialitate, Gyori Doina, ISJ Bihor, Negrău Lucia, dir. Grădinița nr. 30 Oradea, prof. Doina Marcu – dir. Liceului de Artă Oradea, prof. Ieremia Irina – dir. adj. Lic. de Artă Oradea, prof. Mihaela Bondor, Mihaela Costea, Nada Panait, Ervin Racz de la Liceul de Artă, inst. Tripe Maria, de la Șc. „Andrei Mureșanu”, dna inst. Hava Florica, Șc. „Dacia”, dna inst. Szilagyi Ileana, Șc. „Oltea Doamna”, dna Borlea Dana, de la D.G.A.S.P.C.B. Oradea, Ioan Boiț, de la Asociația Nevăzătorilor Bihor,  prof. dr. Hava Florin, directorul Școlii „Dacia” Oradea, prof. dr. Erdeli Gheorghe, directorul Șc. „Andrei Mureșanu”, Gorgan Lavinia, reprezentantul părinților, alte cadre didactice.
Activitățile cultural-artistice și sportive au fost structurate astfel: program artistic: ,,Copilărie în armonie” - grupul vocal al grădiniței, cu poezii, cântece și colinde; activitate în parteneriat: ,,Dansul, pasiunea mea”, protagoniști: copiii din grupa mică, împreună cu copiii de la Grădinița Orsolya; pregătiri pentru advent: copiii din grupa maghiară, împreună cu elevii clasei a III-a de la Liceul Teologic Romano-Catolic „Sz. Laszlo”, au confecționat coronițe; „Uită-te că pot și eu” - concurs sportiv cu parcursuri aplicative, organizat în sala de kinetoterapie; cadou de Moș Nicolae - activitate artistico - plastică la grupa de hipoacuzici, desfășurată în parteneriat cu elevii de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia”; „Iarna pe uliță” - program artistic la clasa I, nevăzători; „Diferiți, dar egali” - activitate desfășurată în cadrul programului Strategiei naționale de acțiuni comunitare ( SNAC ), de către copiii din clasa I, în parteneriat cu elevii voluntari de la Liceul de Artă din Oradea. Acțiunea a cuprins: teatru de păpuși – „Povestea gâștelor”, de G. Coșbuc, păpuși mânuite de copii și elevii voluntari; meloterapie – în care elevii au prezentat copiilor instrumentele muzicale
introducându-i apoi într-o ,,feerie de sărbătoare”; podoabe pentru pomul de iarnă – activitate artistico - plastică în care elevii și copiii și-au pus în evidență îndemnarea și creativitatea, podoabe care în final au făcut obiectul unei expoziții inedite.
Toate acestea au fost puse în undă de echipa de organizatori alcătuită din: prof. Rodica Lezeu – directorul centrului, prof. Boghiu Samica și Ivănescu Maria, de la C.Ș.E.I.S., prof. Bondor Mihaela,  Mihaela Costea și Nada Panait, de la  Liceul de Artă din Oradea. (Maria I.)

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:58:14 Ora standard a Europei de Est