Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul internațional de eseuri „Cassini – Astronom”, ediția 2009

Elevi de la Șc. „N. Bălcescu” premiați (la)

Concursul internațional de eseuri „Cassini – Astronom”, ediția 2009

Dacă în toamna anului 2009 nici un elev de la Școala cu clasele I – VIII „Nicolae Bǎlcescu” din Oradea nu avea experiența unui proiect cu tematicǎ din astronomie, acum, în școalǎ, sunt șase elevi care se pot mândri cu diplome din acest domeniu, purtând prestigiosul simbol al NASA.

Cum a fost posibil?
Prof. Szatmari Dorina, în calitate de coordonator, explicǎ: „Dacă vrei, poți!” Am intrat prin clase în septembrie și le-am făcut cunoscutǎ elevilor ideea acestui concurs, mediatizat pe internet. La început au fost mulți copii interesați, dar în final au rǎmas doar 12 care au studiat tematica și au compus un eseu centrat pe una dintre urmǎtoarele teme: Saturn, Titan sau Tethys și inelele lui Saturn. Dintre cele șase eseuri trimise online (copiii au putut lucra singuri sau în echipe de maximum patru la aceeași lucrare), au ajuns în finalǎ și au fost premiate trei - o cifrǎ record ținând seama de tradițiile în studiul astronomiei pe care le aveau alte școli participante”.
Concursul „Cassini – Astronom” a fost lansat în SUA și pentru prima datǎ, în acest an, a participat și România. În evaluarea eseurilor o mare pondere au avut-o conținutul științific și originalitatea.
Elevii premiați sunt: Sava Andreea (clasa a VI-a B), cu eseul intitulat „Buletin meteorologic de pe Saturn”, Todoran Natalia, Popescu Vanessa, Kis Melania, Toader Beatrice (VII D), cu eseul  „Eclipsǎ de Titan” și Lorincz Patrich (VIII C), al cǎrui eseu a avut titlul „Slalom printre inelele lui Saturn”.
 Fiecare dintre ei a obținut diplome de câștigǎtori, iar Andreea Sava, fiind notatǎ de cǎtre toți membrii comisiei cu 10, a fost premiatǎ și cu un galileoscop – o lunetǎ similarǎ celei folosite de Galileo Galilei în urmǎ cu aproximativ 400 de ani, indicatǎ pentru astronomii amatori  începǎtori.
Decernarea diplomelor și premiilor a avut loc la București, în data de 4 decembrie 2009, cu ocazia Simpozionului național „Întoarcerea din spațiu”. La acest simpozion au fost prezentate activitǎți organizate în România de cǎtre școli, asociații, cluburi, profesori implicați în studiul astronomiei, cu ocazia „Anului internațional al astronomiei – 2009”.
 Cu Andreea Sava și Natalia Todoran... la București
 „Așa că, deși abia sosisem în noaptea precedentǎ de la Madrid, de la cursul „Adventures in Teaching Astronomy”, obținut prin programul Comenius, motivatǎ de perspectiva dezvoltǎrii în Școala „Nicolae Bǎlcescu” a unei atitudini pro-științǎ, susținutǎ de conducerea școlii, am decis sǎ plec din nou spre București, împreunǎ cu doi dintre câștigǎtori - Andreea Sava și Natalia Todoran, pentru a le  „intoxica” de spiritul astronomiei”.
Pentru fete experiența a fost ineditǎ. La  Liceul de Aeronauticǎ „Henri Coandă” din București, de la intrare am fost întâmpinate cu ecusoane, mape, cuvinte de prețuire și bun venit și conduse spre sala de festivitǎți. Acela a fost momentul în care fetele au spus pentru prima datǎ „A meritat sǎ venim!” Au urmat, pe parcursul întregii zile, diferite prezentǎri care au marcat finalul anului 2009 – Anul internațional al astronomiei”. Sufletul manifestǎrilor din cadrul simpozionului au fost dna prof. Elisabeta Picǎ și dl prof. univ. dr. Mircea Rusu.
 Cel mai mult ne-am bucurat când pe scenă au urcat elevii ce formeazǎ lotul național de astronomie al României, deoarece  printre ei au fost și orǎdenii noștri: elevul  Derecichei Denis și dl profesor coordonator Marin Bica, întorși de curând cu premii de la olimpiada internaționalǎ de astronomie din China.
N-am putut rata ocazia de a ne fotografia alături de o adevǎratǎ personalitate în lumea astronomiei - dna prof. univ. dr. Magda Stavinschi, coordonator al AIA (Anul internațional al astronomiei) 2009 pentru România, membru activ în numeroase comisii internaționale pentru cercetare în astronomie. Domnia sa  e deseori ambasadorul României pentru promovarea valorilor prea puțin cunoscute în lume.
 În multe țǎri europene, dar și de pe alte continente, se studiazǎ astronomia ca disciplinǎ de sine stǎtǎtoare. De exemplu, în Bulgaria, astronomia este obiect de studiu separat din clasa I pânǎ în clasa a XII-a. Poate cǎ rezultatele frumoase obținute la olimpiadele de astronomie de cǎtre lotul României, obținute cu multǎ trudǎ prin pregǎtirea elevilor talentați de cǎtre profesori voluntari, în afara orelor din catedrǎ, activitǎțile absolut minunate desfǎșurate de profesori pasionați din toatǎ țara, mesajele transmise în diferite împrejurǎri și de la diferite niveluri vor determina Ministerul Educației, Cercetării și Inovării sǎ gǎseascǎ o soluție pentru a face loc astronomiei, nu aglomerând programa școlară, ci abordând întrega  educație dintr-o altă perspectivǎ. (Dorina Szatmari)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:51:33 Ora standard a Europei de Est