Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Diseminare de bune practici

„Formal, nonformal, informal pe harta educației”

Diseminare de bune practici

în cadrul Săptămânii educației adulților - Festivalul național al șanselor tale, ediția 2009, la Școala cu clasele I – VIII „Dacia” din Oradea, a fost organizată o activitate de diseminare de bune practici, intitulată „Formal, nonformal, informal pe harta educației”.

Am pornit de la ideea potrivit căreia educația este procesul cel mai important în devenirea unei societăți, iar sistemul educațional trebuie să fie perfect echitabil pentru a putea garanta o evoluție sănătoasă a societății.
Printr-o prezentare în power point, prin expoziția cu tema „Lucrez și mă joc împreună cu prietenii”, dar și prin programul artistic, intitulat „Magia sărbătorilor: mai multe voci, mai multe piese - o scenă pentru toți”, am dorit să arătăm că toleranța poate fi învățată de către fiecare dintre noi, oriunde și oricând. Coordonatorii acestei activității au fost prof. psiholog Trifa
Claudia, directorul școlii, prof. dr. Hava Florian, iar printre colaboratori se numără persoane din afara sistemului de învățământ, precum și cadre didactice implicate în activități, proiecte și programe centrate pe educația pentru democrație și toleranță (Toth Amelia, Simo-Ritter Csilla, Hava Florica, Negruț Gabriela, Rusz Csilla, Leț Lucia, Bojan Mariana, Dindelegan Anca, Mihuț Niculina, Mureșan Ioana, Bucșa Georgeta). La activitate au fost prezenți elevii, profesorii de la Școala „Dacia” și CSEI nr. 2, reprezentanți ai Clubului „Lions 22”, ai postului Radio Maria, membri ai comunității.
Câteva dintre rezultatele activității de diseminare de bune practici preconizate sunt: consolidarea spiritului de colaborare și cooperare între participanții la activitățile educaționale, între actorii învățării, creșterea coeziunii sociale și a cetățeniei active, sporirea activităților de promovare a echității și respectarea diversității în comunitate.
Am avut o activitate reușită, foarte bogată și cu mare încărcătură emoțională fiindcă am retrăit momente importante din viața școlii și  a comunității. Au răspuns invitației noastre persoane implicate în educație, de la Universitatea Oradea, Radio Maria, Club „Lions 22”, partenerii din proiectul SNAC de la CSEI nr.2, presa locală, părinți, profesori, elevi, absolvenți și alți membri ai comunității. Sponsorii noștri (Club Lions, un magazin de decorațiuni, familiile copiilor din școală) au întregit evenimentul și au adus bucurie copiilor implicați în realizarea obiectelor expuse, dar și în activitățile, proiectele și programele diseminate. Programul artistic a încântat auditoriul prin colindele românești, prin obiceiurile de iarnă, prin cântecele și poeziile în limbile maghiară, engleză, germană, italiană, prin jocurile din bătrâni, altfel spus prin diversitatea culturală. (Claudia T.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Diseminare de bune practici.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:30:07 Ora standard a Europei de Est