Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„All Different – All Equal”

Proiect multilateral Comenius

„All Different – All Equal”

Clasele primare ale Liceului Teoretic „Lucian Blaga” Oradea sunt implicate în proiectul multilateral Comenius cu tema „All Different – All Equal”, proiect finanțat de Comisia Europeană, în cadrul programului de Învățare pe tot parcursul vieții, programul sectorial Comenius.

„Este un proiect amplu, la care participă școli din cinci țări din Europa: școala coordonatoare SIAULIAI „VINCAS KUDIRKA BASIC SCHOOL” – Lituania, Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea – România, SREDNO OBSCHTOOBRAZOVATELNO UCHILISCHTE  „DIMCHO DEBELYANOV” – Bulgaria, ZESPOL SZKÓ£ W GO£KOWICACH – SZKO£A PODSTAWOWA – Polonia, II CIRCOLO DIDATTICO DI PONTECORVO – Italia”, după cum aflăm de la coordonatorul de proiect, inst. dr. Dorina Roman.
 Produsele finale sunt variate și deosebit de valoroase din punct de vedere educativ: albume, un calendar pe anul 2011, DVD-uri cu prezentări power point și filmulețe, broșuri, carte pe tema „Obiceiuri și tradiții din Europa”, website etc.
Scopul proiectului este cunoașterea istoriei și a moștenirii propriei țări și ale altor națiuni și comunități, promovarea conștiinței interculturale, învățarea unor limbi moderne și dezvoltarea profesională a tuturor participanților, întărirea înțelegerii și prieteniei între oameni și națiuni. Urmărim: respectarea moștenirii culturale a popoarelor, având la bază vechile tradiții, obiceiuri, încurajarea elevilor spre a crea un sistem de festivaluri în școală, depășirea barierelor culturale și de limbă între participanți, prin dansuri și cântece, formarea identității și a conștiinței naționale, pentru a fi în armonie cu conștiința membrilor comunităților europene și ai întregii lumi, stabilirea unui dialog direct și activ între elevi și cadre didactice, reprezentanți ai diferitelor culturi europene.
Fiecare țară are o bogăție de cântece, dansuri, obiceiuri. Copiii care cunosc tradițiile țării lor vor respecta și cântecele și dansurile altor țări și vor găsi o mulțime de asemănări între ele. Elevii vor învăța despre tradițiile proprii, dar și străine explorând, descriind și comparându-le. Participanții vor prezenta aceste tradiții într-un album, un calendar al sărbătorilor tradiționale europene, DVD cu prezentări power point. Ei vor alege obiceiuri unice, care vor fi prezentate în fața publicului sub forma performanțelor artistice înregistrate video. Aceste activități le vor îmbunătăți deprinderile de lucru la calculator, cele de limbă străină, dar și relațiile dintre cadre didactice și elevi. Acest parteneriat îi ajută pe elevi să învețe despre diferite culturi prin implementarea unor activități comune.
Participând la acest proiect, elevii vor învăța un lucru important – respectul și toleranța față de cei care vorbesc alte limbi și care au o înfățișare diferită, atitudine atât de necesară în societatea modernă. (Dorina Roman)

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 14:28:52 Ora standard a Europei de Est