Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Profilul utilizatorului român de internet

Poate vă interesează

Profilul utilizatorului român de internet

Conform rezultatelor campaniei de Studii demografice trafic.ro derulate timp de o lună pe aproape 2000 de site-uri din România și un eșantion reprezentativ de peste 125.000 de respondenți, profilul utilizatorului român de internet devine din ce în ce mai matur.

Cea mai activă categorie de vârstă rămâne cea a utilizatorilor între 20 și 24 de ani - 21, 96% - însă câștigă teren și categoriile mai vârstnice: 30 - 34 de ani - 11,71%; 34 - 39 de ani - 10,24%; 40 – 49 de ani - 12,51%; 50 – 59 de ani - 6,03%; 60 de ani sau mai mult - 1,50%. Se păstrează supremația utilizatorilor de sex masculin: peste jumătate dintre cei care navighează pe site-urile autohtone sunt bărbați (53,24%), față de 46,76% femei care folosesc Internetul.
Deși a scăzut ușor numărul utilizatorilor fără niciun venit: 21,57%, un procent important îl dețin cei cu venituri lunare sub 500 de RON - 15 %. În ciuda crizei generalizate, însă, se înregistrează o tendință ușor ascendentă la cei cu venituri peste 70 000 RON lunar - de la 1,47% dintre utilizatori în iunie 2009 la 1, 69% în decembrie.
Tot surprinzătoare este și intenția a aproape un sfert - 24,92% - dintre respondenți de a-și cumpăra o locuință în 2010, în timp ce alți 38,36% au declarat că-și vor achiziționa o mașină anul viitor. Aceasta în condițiile în care 20,94% dintre participanții la studiu au deja un credit sau rate la comercianți.
Războiul sexelor continuă și pe internet: femei vs bărbați în online
Deși femeile sunt mai educate: doar 5,76% cu 10 clase sau școală profesională, față de un procent dublu la bărbați - 10,13%; și 50,17% femei cu studii superioare și post-universitare, față de numai 43,2% bărbați cu aceeași pregătire, reprezentantele sexului frumos sunt încadrate în muncă pe poziții de excuție și nu de management.
Astfel, 46,15% dintre femei declară că sunt profesioniști angajați fără funcție de conducere față de doar 30,86% dintre bărbați aflați în aceeași situație. Mai mult, procentul de acționari sau patroni bărbați este dublu față de femei: 13,32%, respectiv 7,5%. Ca un amănunt picant, un procent nesemnificativ dintre bărbații participanți la studiu declară că se află în concediul de îngrijire a copilului: 0,35%.
Cum era de așteptat în aceste condiții, femeile cu venituri ce depășesc 1000 de euro sunt de două ori mai puține față de bărbații care câștigă atât: 3,05% față de 6,5%. Dintre aceștia, 2,04% câștigă peste 7000 ron, comparativ cu doar 0,7% dintre femei cu același venit. Totodată, numărul femeilor fără niciun fel de venit este sensibil mai mare față de cel al bărbaților: 22,65%, respectiv 18,38%.
Pe internet, atenția reprezentanților celor două sexe se îndreaptă preponderent către știri, e-mail și social media, respectiv bloguri și forumuri. Diferențe procentuale apar la comerțul electronic și tranzacții financiare - 19,63% bărbați față de doar 10,96% femei, urmărit clipuri/ filmulețe - 31,76% bărbați, 22,05% femei, și jocuri online - 21,14% bărbați, respectiv 15,66% femei.
În ceea ce privește categoria de site-uri accesate preponderent, deosebirile majore se remarcă la site-urile auto: un procent de 41,11% dintre bărbați le vizitează, față de numai 8,85% dintre femei și cele de comerț electronic: 28,95 % bărbați și de două ori mai puține femei (14,67%).
Cât privește obiceiurile de consum în offline, studiile trafic.ro dărâma mitul femeilor ca principale consumatoare de ciocolată. Procentele sunt apropiate în ceea ce privește acest produs pentru ambele sexe - 37,98% dintre femei și 32,58 % bărbați consuma frecvent tablete de ciocolată, 14,45% femei și 16,40 % bărbați batoane de ciocolată. Procentele mai diferă și în cazul consumului de mezeluri: 40,64% bărbați vs 28,51% femei și băuturi răcoritoare acidulate - 39,32% bărbați față de doar 26,99% femei.
Cât privește băuturile alcoolice, doar 24,28% dintre femei beau bere, față de 57% dintre bărbați, iar diferența se reduce la consumul de vin: 30,08% femei și 45,21% bărbați. 48,46% dintre respondente nu beau deloc alcool, procent injumătățit în cazul bărbaților: 21,90%.
Cât privește mersul la cumpărături, aceasta activitate este un hobby pentru 39,08% dintre femei, de două ori mai multe decât bărbații care fac shopping (20,98%). În schimb, bărbații sunt mai activi: 24,27% practică un sport față de nici 10 procente femei (9,53%), însă citesc mai puțin: 21,47% față de 41,28% femei pasionate de lectură.
Uitatul la televizor este o activitate practicată în aceeași măsură de reprezentanții ambelor sexe - știrile, filmele și emisiunile de divertisment ocupa primele trei poziții în preferințe. Diferențele apar la emisiunile sportive, urmărite de 46,2% dintre bărbați și de numai 9,06% dintre femei. Surprinzător, procentul celor care prefera emisiunile culturale și educative este identic, atât în cazul femeilor, cât și al bărbaților: 26,1%.
Studiile demografice trafic.ro s-au desfășurat online pe plan național în perioada 17 noiembrie - 7 decembrie 2009, pe un esantion reprezentativ de 127.699 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/- 3%. Este a doua cercetare destinată identificării profilului utilizatorilor români de Internet, realizată de trafic.ro anul acesta și conține atât indicatori, atât demografici (vârstă, sex, localizare geografică, venit, studii), cât și referitori la valori, interese, stil de viață și comportament de consum al utilizatorilor.
Participarea la această cercetare a fost gratuită pentru toate site-urile înscrise în trafic.ro, iar rezultatele personale și cele agregate ale campaniei de Studii demografice sunt disponibile proprietarilor de site-uri pentru a le face publice sau a le livra agențiilor și potențialilor clienți pentru publicitate online, într-un format profesionist.
trafic.ro este serviciul de monitorizare și analiză în timp real a audienței web din România ce permite compararea performanței a peste 45.000 de site-uri din online-ul românesc.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:51:38 Ora standard a Europei de Est