Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea dintre ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, domnul dr. Daniel Petru Funeriu și reprezentanții sindicatelor din învățământ

Marți, 5 ianuarie

Întâlnirea dintre ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, domnul dr. Daniel Petru Funeriu și reprezentanții sindicatelor din învățământ

Ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, dr. Daniel Petru Funeriu, s-a întâlnit marți, 5 ianuarie 2010, cu reprezentanții tuturor federațiilor sindicale din învățământ.

Au participat, Gheorghe Isvoranu și Marius Nistor (Federația Sindicatelor Independente din Învățământ „Spiru Haret"), Aurel Cornea și Liviu Marian Pop (Federația Sindicatelor Libere din Învățământ), Constantin Ciosu și Teodor Fârțonea (Federația Educației Naționale), Răzvan Bobulescu și Anton Hadăr (Federația Sindicală Alma Mater). Întâlnirea informală a avut loc la inițiativa ministrului Educației și a avut drept scop prezentarea propunerilor de măsuri pe care ministerul le are în vedere pentru aplicarea Ordonanței de Urgență 114/2009.
„Această întâlnire s-a petrecut în spiritul transparenței pe care Ministerul Educației dorește să o aibă față de partenerii sociali, dar în același timp și în spiritul rigorii despre care am discutat și pe care am promis-o la preluarea acestui mandat",  a precizat ministrul Educației.
Proiectul de măsuri propus de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului cuprinde:
- Stabilirea obligației de catedră pentru toți directorii și directorii adjuncți la 6 - 12 ore/săptămână, în funcție de mărimea școlii. Această măsură permite economisirea a 2200 de norme;
- Renunțarea la reducerea normei didactice de predare cu 2 ore/săptămână, pentru personalul didactic cu gradul didactic I cu o vechime în învățământ de peste 25 ani. Acest lucru ar crea o economie de aproximativ 8000 de norme;
- Majorarea efectivelor minime de preșcolari/elevi care permit dobândirea personalității juridice a unităților de învățământ. Din punct de vedere administrativ, măsura va duce la recuperarea a 1000 de norme;
- Organizarea claselor I, V, IX din unitățile de învățământ din mediul urban la limita maximă prevăzută de Legea învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulteriore. Această măsură nu va duce la perturbarea actului educațional.
Setul de propuneri a fost realizat de către direcțiile din Ministerul Educației (Direcția Generală Buget - Finanțe, Patrimoniu și Investiții; Direcția Generală Educație Timpurie, Școli, Performanță și Programe; Direcția Acreditarea, Evaluarea și Performanța în Cariera Didactică; Direcția Generală Juridică și Control). Directorii acestor structuri au participat, de asemenea, la întâlnire.
Marți, 12 ianuarie 2010, va urma o nouă rundă de consultări cu federațiile sindicale, la sediul Ministerului Educației.
 
Declarația ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, domnul dr. Daniel Petru Funeriu, referitoare la OUG 114/2009, după întâlnirea cu federațiile sindicale
 
 „Această întâlnire s-a petrecut în spiritul transparenței pe care Ministerul Educației dorește să o aibă față de partenerii sociali, dar, în același timp, și în spiritul rigorii despre care am discutat și pe care am promis-o la preluarea acestui mandat. Ordonanța de Urgență 114/2009 se referă la eficientizarea cheltuirii banului public în domeniul educației. La această discuție am prezentat, o serie de măsuri luate la nivelul ministerului. Repet: sunt propuneri de măsuri. Nu s-a luat nicio decizie la această oră. Vă spun care sunt cele patru propuneri:
1. Prima măsură ar fi să renunțăm parțial la degrevarea de ore la clase, în ceea ce-i privește pe directori și pe directorii adjuncți. O asemenea măsură ne-ar permite să economisim 2200 de norme;
2. Pentru cei 40.800 de profesori, gradul I, cu peste 25 de ani vechime, din sistem o propunere de măsură ar fi renunțarea la reducerea cu două ore a normei de predare. Acest lucru ne-ar crea o economie de aproximativ 8000 de norme;
3. O măsură care vine în întâmpinarea raționalizării și eficientizării rețelei școlare este majorarea efectivelor minime de preșcolari/elevi, care permit dobândirea personalității juridice a unităților de învățământ. Din punct de vedere administrativ, această măsură va duce la recuperarea a 1000 de norme;
4. O ultimă măsură este organizarea claselor I, V și IX din unitățile de învățământ din mediul urban, la limita maximă prevăzută de Legea Învățământului.
Nici una din aceste măsuri nu va duce la perturbarea actului educațional. Voi încheia spunând că întâlnirea cu sindicatele m-a încurajat. Vreau să scot în evidență că toate sindicatele și-au exprimat atașamentul pentru reformă. Această primă întâlnire cu sindicatele m-a încurajat în inițiativa mea de a avea un nou mod de comunicare instituțională cu sindicatele, de a avea deschidere către sindicate, pentru ca acestea să poată veni cu propuneri active. Măsurile care vor fi luate de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului împreună cu federațiile sindicale se vor aplica de la 1 septembrie 2010. Am luat decizia să respect programul de guvernare pe care mi l-am asumat, pentru ca acest minister să funcționeze riguros și fundamentat”.
(Biroul de presă)
Foto: Liviu Chirică, Mediafax
 

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:23:46 Ora standard a Europei de Est