Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a treia medalie internațională pe 2009 pentru gojdiștii orădeni

Vlad Florin Lazăr a adus

Cea de-a treia medalie internațională pe 2009 pentru gojdiștii orădeni

Prof. Mioara Pogan, consilier educativ la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, ne-a invitat, ieri (joi, 7 ianuarie 2009), să-l cunoaștem pe Vlad Florin Lazăr, elevul din clasa a IX-a A (profil mate - info, intensiv), membru al lotului olimpic de științe al României, care, în decembrie 2009, ne-a adus medalia de argint, una din cele șase medalii cucerite de lotul României la cea de-a VI-a ediție a Olimpiadei internaționale de științe pentru juniori, desfășurate la Baku, în Azerbaidjan.

„O minte luminată într-un copil complex”...
În deschiderea conferinței de presă, directorul colegiului, prof. Viorel Mititean, s-a arătat încântat de performanța lui Vlad, care, iată, sporește panoplia de medalii internaționale a gojdiștilor orădeni în 2009, cu încă un argint, după medaliile de aur și argint obținute de  Ioana Moga (chimista de aur a României). Dl director speră ca medalia lui Vlad să aducă, după sine, și un premiu în bani, care să sporească bugetul colegiului, destinat modernizării bazei materiale a școlii. La fel de bucuroasă era și Mioara Pogan, profesorul de biologie (din gimnaziu) al lui Vlad, care l-a caracterizat pe Vlad drept „O minte luminată într-un copil complex, un bun matematician...”.
260 de concurenți din 49 de țări  
„...sunt aici pentru că am fost medaliat cu argint la Olimpiada internațională de științe din Azerbaidjan.
Să începem cu modul în care am ajuns la internațională. Ca urmare a faptului că am luat premiul II la Olimpiada națională de științe ce a avut loc în august la Iași, m-am calificat în lotul lărgit. Lotul lărgit este format din persoanele ce au ocupat primele 15 locuri la Iași. Membrii lotului lărgit au participat timp de două săptămâni la o pregătire intensivă ce a avut loc la București. Pregătirea a fost însoțită de trei testări în urma cărora s-au selecționat cei șase participanți la internațională, printre care m-am numărat și eu.
Olimpiada internațională de științe a avut loc în Baku, capitala Azerbaidjanului. La olimpiadă au participat aproximativ 260 de elevi din 49 de țări. Olimpiada s-a desfășurat pe durata a 10 zile, între 2 și 11 decembrie 2009, cu probe pe datele de 4, 6 și 8. Prima probă a fost un test grilă, a doua, un test teoretic, iar ultima a fost proba practică. Probele au constat în întrebări din biologie, fizică și chimie. Dificultatea probelor a fost medie spre dificilă. Partea de biologie mi s-a părut cea mai complexă dintre toate. La proba practică am fost împărțiți în două echipe de câte trei. La această probă m-am descurcat destul de bine, având experiență în lucrul experimental. Subiectele ne-au fost date în limba română, traduse de către profesorii însoțitori: dna inspector general de chimie Daniela Bogdan, dl inspector de biologie Traian Șeitan și dl prof. de fizică Victor Păunescu”...
Mulțumiri profesorilor ...
Pentru reușita sa, Vlad a ținut să le mulțumească profesorilor de biologie, fizică și chimie: Mioara Pogan, Ana Poenar și Anița Luncan, profesorii săi din gimnaziu, Vlad fiind elev al Colegiului Național „Emanuil Gojdu” din clasa a V-a (după absolvirea celor patru clase pe care le-a urmat la Școala cu clasele I-VIII „Dimitrie Cantemir”, unde a avut-o ca învățătoare pe dna Florica Popuș).
În clasa a VIII-a, pe lângă premiul II obținut la naționala de științe de la Iași, Vlad s-a mai ales cu două mențiuni naționale, la chimie și matematică, ajungând în lotul lărgit al României, la matematică. În clasele a VI-a și a VII-a, dar și în a VIII-a, s-a numărat printre premianții pe țară ai concursului național de matematică aplicată „Cangurul”.
Cu toate aceste rezultate deosebite, înregistate la științe, matematică și chimie, Vlad se declară un împătimit al informaticii, domeniu pe care dorește să-l exploreze în viitor pentru a-i descifra tainele. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cea de-a treia medalie internațională pe 2009 pentru gojdiștii orădeni. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:30:36 Ora standard a Europei de Est