Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cum poți îmbunătăți uzabilitatea site-ului tău?

Poate vă interesează

Cum poți îmbunătăți uzabilitatea site-ului tău?

Uzabilitatea, termen încă neintrodus ca atare în limba română, provine din englezescul „usability” și se referă la ușurința folosirii în mod eficient a unei pagini web sau a unei interfețe (electronice) de către un utilizator, pentru satisfacerea nevoilor acestuia.
Uneori, scopul pentru care un utilizator accesează interfața diferă de scopul pentru care a fost creată aceasta.

Alte definiții ale termenului „usability” găsiți pe Wikipedia și aici. Ușurința cu care interacționăm cu un site, datorită amplasării elementelor (recall/memorie), diferențierii/evidențierii elementelor web (acuitate vizuală), fluxului acțiunilor (învățare activă/learning) și reacțiilor interfeței la acțiunile noastre reprezintă o altă definiție a uzabilității.
Capcana afișării a prea multe module și funcțiuni
Este normal să vrei ca utilizatorul să stea cât mai mult timp pe site-ul tău dacă vinzi publicitate pe paginile respective, la fel cum este firesc să vrei ca utilizatorul să cumpere ceva din magazinul tău online. Pentru o experiență de vizitare cât mai plăcută și interesantă, vei pune pe pagina web tot mai multe „module de marketing” sau funcții care să aducă valoare site-ului. Ai grijă, însă, câte elemente suplimentare conține pagina respectivă, cum și unde sunt ele așezate - utilizatorul va trebui, la un moment dat, să aleagă pe ce buton apasă, ce modul utilizează sau ce funcție.
Atenție! Probabilitatea ca utilizatorul să aleagă ceea ce te interesează - butonul „adaugă în coș”, de exemplu, dacă e vorba de un magazin online - scade proporțional cu creșterea numărului de butoane puse la dispoziție în pagină. Așadar, regula „Puțin și bun” este valabilă cu atât mai mult în cazul conținutului online.
Direcționarea userului către acțiuni prin design și culoare
O altă problemă întâlnită atât la site-urile de conținut, cât și la magazinele online este slaba evidențiere a butoanelor din site. Sfatul pe care îl dau clienților mei în ceea ce privește butoanele de acțiune sau link-urile importante este să aleagă o culoare din paleta logo-ului proiectului respectiv. Este esențial ca această culoare să fie folosită rar, doar pentru butoanele importante - de exemplu, acel „adaugă în coș” dintr-un magazin online.
Observați cum folosesc petele de culoare principalele magazine online naționale și internaționale - veți constata că butonul de acțiune se remarcă prin poziționare și contrast cromatic față de alte informații din pagină. Utilizați, așadar, „culoarea de acțiune” doar acolo unde servește intereselor voastre de business.
Mărimea fontului folosit în secțiunile importante
Iată ceva ce repet la workshop-uri, cursuri și training-uri de e-commerce - țineți cont de toate categoriile de public atunci când „scrieți” un site. Nu ar trebui să ai lupa la tine când citești secțiuni dintr-o pagină web, mai ales când este vorba de informații sau butoane importante. Sunt foarte puține site-uri, publisheri și magazine online care iau în considerare scăderea acuității vizuale pe măsura îmbătrânirii utilizatorilor.
Una dintre categoriile cele mai profitabile din punct de vedere al conversiei este cea a pensionarilor - au bani și timp de pierdut cumpărând produse sau servicii din magazinele online. Nu-i alungați de pe site cu fonturi prea mici sau absența din pagină a uneltelor de mărire/micșorare.
Conținutul, modul de exprimare, descrierile comerciale
O altă problemă pentru foarte multe site-uri românești: traduceri incorecte sau un vocabular prea specializat. Nu folosiți jargonul tehnic în prezentarea unui produs. Majoritatea utilizatorilor abia descoperă Internetul, iar un procentaj important dintre aceștia nu au un nivel de studii ridicat. De aceea, articolele sau descrierile de produse vor avea succes dacă folosiți un limbaj comun, uzual. Altfel, utilizatorii vor citi conținutul și vor cumpăra produse de pe site-uri mai accesibile și ușor de înțeles.
Atenție la mărimea și poziționarea celui mai important buton de pe site: câmpul de căutare internă
Publicul feminin preferă să navigheze în site în cautarea informației, însă cel masculin va căuta garantat un câmp de search. Dacă target-ul site-ului vostru este predominant masculin, atunci este important unde amplasați butonul de Cautare, cât si modul în care îl evidențiați. Încercați să nu faceți un câmp de 12 caractere, ci să permiteți scrierea și citirea facilă a două - trei cuvinte-cheie.
Studiu de Usability 2009 – Amplasarea principalelor elemente web ale unui magazin online
Pentru proprietarii de magazine online și nu numai, am demarat la finele anului 2009 un studiu de usability ce își propune să determine preferința utilizatorilor cu privire la amplasarea principalelor elmente web ale unui magazin online (butonul „adaugă în coș", câmpul de căutare, filtrele etc.). Rog cititorii acestui articol să îl completeze și, dacă se poate, să promoveze URL-ul respectiv mai departe!
Liviu Taloi,
consultant în comerț electronic  din 2004, cu experiență în activitățile de zi cu zi ale magazinelor online românești
Comenteaza pe blogul trafic.ro acest articol

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:44:08 Ora standard a Europei de Est