Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Trebuie să avem tăria să ne privim în ochi, atunci când fundamentăm cifra de școlarizare”

Declarația doamnei Oana Badea, secretar de stat pentru învățământ preuniversitar, în M.E.C.T.S.

„Trebuie să avem tăria să ne privim în ochi, atunci când fundamentăm cifra de școlarizare”

În urma întâlnirii cu inspectorii școlari, secretarul de stat a făcut următoarea declarație: ,,Această convocare este legată de emiterea ordinului de ministru, care vizează fundamentarea cifrei de școlarizare.

Pentru noi, fundamentarea cifrei de școlarizare este esențială ca bază pentru ca alocarea resurselor financiare per elev să fie corect constituită. De asemenea, nu trebuie create iluzii la nivelul localităților, în ceea ce privește existența sau inexistența unor clase, legat de accesul elevilor, spre exemplu, la liceu.
A fost foarte importantă întâlnirea, față în față, cu inspectorii școlari generali. Trebuie să avem tăria să ne privim în ochi, atunci când fundamentăm cifra de școlarizare. Pentru noi, poate fi un lucru foarte simplu: calculăm numărul total de elevi, numărul de elevi pe clase și rezultă un număr de clase pentru fiecare județ.
Pentru fiecare județ este important însă ca această procedură să fie în conformitate cu nevoile copilului. În sensul acesta, a avut loc discuția cu inspectorii școlari.
În legătură cu Ordonanța de Urgență  114/2009, inspectorii școlari au primit un document prin care Ministerul Educației cerea, pe de o parte, propuneri de măsuri care să ducă la eficientizarea rețelei școlare și, pe de altă parte, simularea propunerilor de măsuri pe care MECTS le-a înaintat și partenerilor sociali. Simularea propunerilor de măsuri este foarte importantă pentru Ministerul Educației pentru că ne dă un feed-back cu privire la potențialul pe care îl are fiecare propunere la nivelul județelor. MECTS a vrut să vadă în ce măsură, profilul fiecărui județ își va lăsa amprenta asupra celor patru propuneri de măsuri. Astfel, o măsură așteptată într-un județ, care poate produce efecte benefice sistemului de învățământ preuniversitar, să nu poată fi aplicată în alt județ cu succes.
Astăzi, Ministerul Educației a avut mai mult urechi decât gură. În consecință, am acceptat orice propuneri de măsuri pe care inspectoratele le-au identificat, pentru că măsurile care vin dinspre sistem spre noi sunt cele care se potrivesc. Conturăm, ceea ce eu numesc, fotografia exactă pentru fiecare județ, în ceea ce privește sistemul de învățământ preuniversitar. În acest moment, ne situăm în acel punct în care putem calibra în fiecare județ sistemul de învățământ preuniversitar cu discernământ, dar în beneficiul elevului, al comunității locale și al cetățenilor care trăiesc în acele județe. Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului are respect pentru actul de învățare.
Respectul față de contribuțiile cetățenilor prin taxe și impozite este esențial. Înainte de toate, Ministerul Educației are respect față de actul de învățare. Niciuna dintre măsurile și propunerile de măsuri pe care ni le-au făcut inspectoratele nu pleacă de la premise absurde. Nu am folosit și nu vom folosi măsuri absurde. Nu am gândit și nu am permis propuneri care pot să ducă, de exemplu, la ideea unei navete de 60 km pe zi, pentru că am auzit acest lucru vehiculat la unele posturi de televiziune. În nici un caz, Ministerul Educației nu va accepta o astfel de măsură. Ceea ce este esențial pentru noi, este să prioritizăm actul nostru pentru elev. Banul urmează elevul, în consecință, de acolo plecăm pentru recalibrarea sistemului, cadrele didactice să fie calificate și să beneficieze de un sistem normal în care să predea orice disciplină își propun și apoi restul elementelor care survin din aceasta. Acestea erau lucrurile pe care vroiam să vi le anunț în deplină transparență. Mai adaug, la finalul declarației mele, faptul că întâlnirea a fost nu numai benefică, dar s-a desfășurat  în condiții impecabile, colegial. Eu sunt fost inspector școlar general adjunct, știu foarte bine ce înseamnă să găsești la minister un partener de dialog, care ia în seamă soluțiile pe care le aduci din teritoriu. Acesta a fost spiritul întâlnirii mele cu colegii mei și așa va rămâne, cel puțin din punct de vedere al Secretariatul de Stat pentru Învățământ Preuniversitar.
Vă mulțumesc și vă doresc  o zi bună!" (Biroul de presă)
Foto: citynews.ro

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:25:29 Ora standard a Europei de Est