Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Diversitatea - o șansă în plus spre viitor”

Vineri, etapa județeană

„Diversitatea - o șansă în plus spre viitor”

Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, în colaborare cu Centrul Regional PER pentru Europa Centrală, de Est și de Sud-Est, a lansat, prin inspectoratele școlare, Concursul național de promovare a cunoașterii și acceptării diversității în cadrul campaniei „Diversitatea - o șansă în plus spre viitor.”

Potrivit regulamentului, competiția este deschisă elevilor cu vârsta cuprinsă între 10 și 18 ani, concurenții participând în echipe de câte cinci elevi, în două categorii de vârstă, 10-14 și 14-18 ani, și un îndrumător. Concursul are patru etape: locală (pe școală), județeană, regională (1-28 oct.) și națională (între 5 nov. și 5 dec.). Diseminarea rezultatelor va avea loc în 18 decembrie 2007, cu ocazia Zilei minorităților din România.
Tematica de concurs cuprinde trei domenii: istorie, cultură, tradiții, drepturi și obligații, în cadrul probei teoretice, precum și o probă artistică (la alegere): teatru, poezie, dans muzică, desen…
 Vineri, etapa județeană
Sala festivă a Liceului Teoretic „Ady Endre” din Oradea a găzduit, vineri, etapa județeană a concursului „Diversitatea-o șansă în plus spre viitor”, organizat de Inspectoratul Școlar al județului Bihor.
La gimnaziu, a câștigat echipajul Școlii nr.11 din Oradea (alcătuit din: Carmen Hodișan, Florina Popovici, Patricia Mânz, David Pinter și Dollos Levente, îndrumați de prof. Alina Șaitoș) - locul I, urmat de cel de la Școala din Roșiori ( format din: Kelemen Norbert, Barabas Timea, Ghellen Evelyn, Dora Chiș și Szabo Ivette, îndrumați de prof. Vura Eva și Irsik Ibolya) - loc II), și de echipajul Școlii „Octavian Goga” din Oradea – loc III; la liceu, a participat doar echipajul liceului gazdă, care s-a calificat pentru etapa următoare.
Fiecare participant a primit diplomă de participare și o insignă. La etapa națională, toți participanții, împreună cu îndrumătorii, vor participa la o tabără de șapte zile la Sovata, în vacanța intersemestrială din 2008. (Ov.D.)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:55:54 Ora standard a Europei de Est