Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A doua întâlnire informală dintre ministrul Educației, dl dr. Daniel Petru Funeriu, și reprezentanții sindicatelor din învățământ

Marți, 12 ianuarie

A doua întâlnire informală dintre ministrul Educației, dl dr. Daniel Petru Funeriu, și reprezentanții sindicatelor din învățământ

Ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, dr. Daniel Petru Funeriu, s-a întâlnit, marți, 12 ianuarie 2010, la sediul ministerului, cu reprezentanții tuturor federațiilor sindicale din învățământ.

Această a doua întâlnire informală a avut loc la inițiativa ministrului Educației și a avut drept scop prezentarea propunerilor de măsuri pe care inspectoratele școlare le-au adus în atenția ministerului, în vederea aplicării Ordonanței de Urgență 114/2009. Inspectorii școlari generali au prezentat, luni, 11 ianuarie, posibilele măsuri de optimizare a rețelei școlare, în vederea utilizării eficiente a resurselor umane, materiale și financiare pentru încadrarea în numărul maxim de posturi alocat județului pentru anul școlar 2010 - 2011.
În cursul acestei săptămâni, cel mai târziu vineri, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în urma analizării tuturor datelor primite de la inspectoratele școlare județene, va centraliza și va prezenta sindicatelor reprezentative din Educație, măsurile pe care le va lua pentru aplicarea OUG 114/2009. Măsurile Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului vor intra în procedura de dialog social cu sindicatele.
La întrevedere au participat reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Federației Sindicatelor din Învățământ Spiru Haret, Federației Educației Naționale și ai Federației Naționale Sindicale „Alma Mater”.
Declarația domnului ministru, dr. Daniel Petru Funeriu, după întâlnirea informală cu federațiile sindicale din învățământ
„Bună ziua!
Este a doua întâlnire organizată cu sindicatele referitoare la aplicarea Ordonanței de Urgență 114/2009. Am inițiat această a doua întâlnire informală de lucru pentru a vedea care sunt cele mai bune măsuri ce pot fi luate în ceea ce privește aplicarea ordonanței de urgență. Întâlnirea de astăzi a avut loc după cea de ieri pe care doamna secretar de stat, Oana Badea, a avut-o cu inspectorii școlari, cei care sunt abilitați să pună în aplicare această ordonanță. Așa cum am spus și săptămâna trecută, sunt două tipuri de măsuri care pot fi luate pentru aplicarea ordonanței:
*un prim tip de măsuri se realizează la nivelul inspectoratelor școlare și nu necesită intervenția ministerului. Altfel spus, fiecare inspectorat își optimizează rețeaua școlară și tot ceea ce ține de procesul educațional;
*un al doilea tip de măsuri poate fi luat la nivel central; sunt măsurile pe care vi le-am prezentat în declarația de presă de săptămâna trecută.
Aceste măsuri, care au fost propuse ieri în discuția cu inspectorii școlari, au fost centralizate. Unele dintre propunerile venite dinspre inspectorate au fost acceptate și au fost transmise către ceilalți inspectori, pentru analiză. Alte măsuri, care din punctul nostru de vedere nu ar fi fost în folosul elevilor, nu au fost acceptate de minister.
Vreau să subliniez că toate măsurile care vor fi luate de Ministerul Educației vor avea în vedere asigurarea calității actului educațional pentru copii, pentru ca aceștia să nu sufere din cauza a ceea ce se întâmplă la nivelul sistemului educațional.
Am avut o discuție bună cu sindicatele, în care am prezentat ceea ce inspectoratele școlare ne-au comunicat. Până joi, ministerul va analiza toate datele care vin din partea inspectoratelor, le vom centraliza, vom avea cifre exacte și vom decide asupra măsurilor cu care vom intra în procedura de dialog social. Altfel spus, în urma discuției de săptămâna trecută și, în urma discuției de astăzi, vom prezenta joi, cel târziu vineri, sindicatelor, toate măsurile pe care am decis să le luăm, în vederea aplicării Ordonanței 114, și cu care, repet, vom intra în procedura de dialog social.
Dialogul de astăzi cu sindicatele îl evaluez ca fiind unul bun. Desigur, el ar fi putut să fie și mai bun dacă sindicatele ar fi venit, așa cum am făcut-o noi în prima întâlnire, cu un set de propuneri la care poate nu ne-am gândit, dar se pare că noi am lucrat cât se poate de riguros și am atins toate măsurile care se pot lua în sistemul educațional, la ora actuală.
Aș dori să mai spun un lucru pe care eu îl consider foarte important: sistemul educațional trebuie să evolueze în parametri optimi. Pentru aceasta, este necesară o optimizare a cheltuielilor. Nicio reformă în domeniul educației nu se poate face în afara unui model de finanțare rațional și sustenabil. Dacă vrem să facem reformă în sistemul educațional, ea trebuie, în mod necesar, să includă un sistem previzibil, dar, mai ales, sustenabil de finanțare. De aceea vreau să spun foarte clar: sistemul educațional nu poate accepta situația să nu angajeze personal, atunci când aparatul bugetar se mărește, așa cum a fost cazul în mod exagerat, în anii trecuți, iar atunci când acest sistem bugetar este redus, să fie pus în situația de a ajunge să nu mai poată asigura actul educațional.
Repet, Ordonanța 114/2009  privește eficientizarea cheltuirii banului public, iar sistemul educațional poate să funcționeze într-un mod eficient după aplicarea acestei ordonanțe. Rațiunea principală de aplicare a ei este eficientizarea cheltuirii banului public, prin alocarea banului public per elev. Este o metodă nouă de finanțare pe care eu o consider ca fiind la baza reformei finanțării sistemului educațional.
Pot să vă dau două exemple de măsuri. O parte dintre aceste măsuri se pot aplica la nivelul unor județe, celelalte la nivelul altor județe. Cel mai important lucru este să avem în vedere calitatea educațională. O măsură pur administrativă ar putea fi acordarea personalității juridice unei singure școli pe raza unei comune. Prin aceasta se dorește să se eficientizeze aparatul administrativ. Altă măsură este reorganizarea claselor paralele, care la ora actuală au efective sub media prevăzută de lege. Nu voi accepta să fie luată nicio măsură care nu se înscrie în cadrul strict al legii și al interesului educațional al elevului
Vă mulțumesc!”
(Biroul de presă)
 Foto: Liviu Chirică, Mediafax

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 00:26:01 Ora standard a Europei de Est