Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La noi... și pentru noi, „Emanuil Gojdu” e fruncea și mincea!

La București... „Zece pentru România”

La noi... și pentru noi, „Emanuil Gojdu” e fruncea și mincea!

În cadrul nominalizărilor pentru gala 2009 a proiectului „Zece pentru România”, Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea (“Emanuil” și nu „Emanoil”, dragi bucureșteni. Parcă dinadins, acolo Sus, în Capitală, cineva nu vrea numai Emanoil), colegiul nostru reprezentativ, „fruncea și mincea” Bihorului, cum ar grăi un bănățean, se află la coadă, probabil din întâmplare!Nu pentru că ar începe alfabetul cu A, de la județul Alba, și s-ar încheia cu B, de la Bihor..., nu-i așa?

A se (re)vedea anunțul cu pricina: „La categoria Licee au fost nominalizate: Colegiul National Horea, Closca si Crisan, Alba Iulia, jud. Alba, Colegiul National Gheorghe Vranceanu, Bacau, jud. Bacau, Colegiul National Liviu Rebreanu, Bistrita, jud. Bistrita Nasaud, Liceul International de Informatica, Bucuresti, Colegiul National Sfantul Sava, Bucuresti, Colegiul National Emil Racovita, Cluj-Napoca, jud. Cluj, Colegiul National Mircea cel Batran, Constanta, jud. Constanta, Colegiul National Vasile Alecsandri, Galati, jud. Galati, Colegiul National Costache Negruzzi, Iasi, jud. Iasi, Liceul Emanoil Gojdu, Oradea, jud. Bihor.” (Am încheiat citatul.)
Ce deducem de aici? Nimic. De ce să speculăm cum că cineva, acolo, Sus, nu ne iubește (greșind intenționat, atât numele colegiului, cât și ierarhia, de drept și de fapt). Nici măcar nu s-a comunicat vreun punctaj potrivit căruia C.N. „Emanuil Gojdu” ar ocupa locul al X-lea pe țară!
În ceea ce ne privește, știm, de la dl prof. Viorel Mititean, directorul colegiului, că goșdiștii au fost bine puricați de către reprezentanții ARACIP, cu prilejul acelei evaluări speciale, pentru gala „Zece pentru România”. Jurații au avut în față nu mai puțin de 38 de criterii de evaluare, așa încât, credem că cele 10 licee nominalizate au fost verificate la sânge, și notate pe bune! Nu ne îndoim, dar ne întrebăm: De ce nu s-a publicat și punctajul? Precum și o notă cu micile neajunsuri sau scăpări... spre a fi îndreptate în viitor. Că, de, în educație (și în instrucție), dascălii urmăresc corectarea greșelilor și îndreptarea lucrurilor ...
În concluzie, vrem să se înțeleagă că nu reproșăm nimănui nimic, ci doar întrebăm și ne întrebăm.
Pentru noi, oricum, „Gojdu” rămâne fruncea și mincea! (Ovidiu DAN)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:38:17 Ora standard a Europei de Est