Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Simularea pentru bacalaureat și „povestea” celor 551 de norme didactice

Prea mult zgomot pentru nimic!

Simularea pentru bacalaureat și „povestea” celor 551 de norme didactice

Reprezentanții presei locale și centrale se așteptau, probabil, sâmbătă (16 ianuarie 2010), să afle știri „bombă” în cadrul conferinței de presă, organizate de generalul Inspectoratului Școlar al județului Bihor, prof. Dorel Luca (avându-i de-a dreapta și de-a stânga pe secretarul comisiei județene de bacalaureat, prof. Radu Mazilescu, respectiv, pe juristul I.S.J. Bihor, dna Ramona Bacter – purtătorul de cuvânt al instituției).

Încet-încet, „bombele” (celor care crezuseră în ele și în minuni) au fost dezactivate fără ca cineva să fie satisfăcut și să ceară spațiu pe prima pagină a publicațiilor. Unele televiziuni nici măcar nu s-au deranjat, intuind, probabil, că generalul nu va lansa nicio știre de senzație!
Simularea de miercuri
Dl inspector Radu Mazilescu, cel care monitorizează de ani și ani bacalaureatul în județul Bihor, s-a referit la noutățile de ultimă oră legate de examenul de maturitate și de simularea  care va fi organizată miercuri (20 ianuarie 2010), la nivel de țară, la competențele digitale, noutatea-noutăților „bătrânului” bacalaureat. O simulare din punct de vedere tehnic a fost programată, luni și marți, și pentru cadrele didactice și întreg personalul implicat în derularea evenimentului de miercuri. Pentru a vedea cât de rapid și de exact vor fi preluate pachetele de date transmise de ministerul de resort.
Simularea reală pentru competențele digitale, de miercuri, de la ora 13.00, la nivelul județului Bihor, se va desfășura în 46 de centre de examen (și va dura maximum 90 de minute, fiind structurată în două părți pe baza a două fișe de lucru). La acest exercițiu național, nu vor participa toți candidații, viitori absolvenți ai clasei a XII-a, a XIII-a... și restanțieri, ci doar o parte, în funcție de numărul de calculatoare existent în centrul respectiv, calculatoare legate în rețea, capabile să răspundă prompt și exact la comenzile candidaților care vor simula în direct, la nivel de țară, potrivit programului-cadru întocmit, fiind conectați pe internet. Deținătorii de permis ECDL vor prezenta conducerilor școlilor „scutirea” de la susținerea acestei probe (certificatul – permisul ECDL). Dar nu pentru simularea de miercuri, ci cu 72 de ore înainte de susținerea probei. Evaluarea competențelor în folosirea calculatorului va fi notată cu unul din calificativele: începător, mediu sau avansat.
De la ora 15.30, va fi organizată o a doua simulare... la cererea elevilor doritori...
Proba reală de competențe digitate este programată în perioada 19 – 29 aprilie.
Mediu, avansat sau experimentat
După cum am mai anunțat, noutăți sunt și la proba orală de comunicare în limba română (programată pentru 15 – 17 februarie), care nu urmărește evaluarea cunoștințelor de literatură, ci doar de comunicare și limbă, certificând nivelul competențelor de limbă și comunicare în limba română (de aceea, unul din cei doi profesori examinatori va fi chiar profesorul clasei, care poate aprecia cel mai bine nivelul de competențe al elevilor săi). La această probă, nu se vor da note, nici chiar calificativele cu care ne obișnuisem – admis sau respins -, ci trei tipuri de nivel: (utilizator) mediu, avansat sau experimentat. Această testare va urmări cinci competențe: înțelegerea textului, exprimarea și argumentarea unui punct de vedere, organizarea discursului, adaptarea la situația de comunicare și utilizarea limbii literare.
Trei probe la ... limba modernă
Noutăți sunt și la proba de competențe lingvistice la limba modernă. Proba presupune o verificare mai complexă structurată în trei părți: o probă scrisă (de 90 de minute), umată de una orală, de circa 10-15 minute și de o a treia, de înțelegere a textului audiat (cu durata de circa 20 de minute).
Proba de competențe lingvistice la limba modernă este programată în perioada 31 aprilie – 4 mai, iar limba maternă, imediat după limba română (17-19 februarie).
Restanțierii (din seriile anterioare), cei care nu au reușit să-și ia bacalaureatul la timp, vor susține aceste probe de competență în perioada 31 mai – 15 iunie. Curată nebunie!
Așadar, s-a vrut evitarea sau înlăturarea stresului din perioada celor două săptămâni de bacalaureat tradițional, dar se ajunge la un circ total, care începe în 20 ianuarie, cu simularea, și ține până în 15 iunie (odată cu „debarcarea” restanțierilor).
Ca la noi la nimeni! Parcă e un blestem pe învățământul românesc!
„Povestea” celor 551 de norme... „politice”
După votarea „necumsecade” la prezidențiale, la care, culmea, a ieșit tot cel care trebuia să iasă, dascălii sunt primii vizați la reduceri (nu mai puțin de 15.000 la nivel de țară)!!!???
Din condeiul guvernanților învingători și din pixul slujitorilor lor de la nivelul ministerului de resort, la nivelul județului trebuiau reduse 551 de norme didactice, o cifră aberantă și total nerealistă, potrivit uzanțelor și adevărului din teren, adevăr recunoscut și exprimat și de generalul din fruntea Inspectoratului Școlar Bihor. Ai noștri aleși (numiți) în fruntea I.S.J. Bihor începuseseră „reforma” („depolitizarea”) cu mult timp înaintea Bucureștiului, așa încât, acum nu mai au ce reduce și de unde reduce, decât maximum 276, 26 norme didactice, chiar dacă au întors pe toate fețele cele 14 măsuri impuse de Împărăție: reorganizarea centrelor de execuție bugetară, comasări, mărirea limitei „maxime” de copii și elevi în grupă și în clasă, predarea educației fizice de către dascălii claselor, pierderea personalității juridice a unor grădinițe și școli prin mărirea efectivului pe unitatea de învățământ de la 200 de elevi la 300, respectiv de la 100 de preșcolari la 150 la o grădiniță...
După cum sublinia generalul Dorel Luca, multe din măsurile aberante impuse de ministerul de resort nu pot fi aplicate în Bihor, date fiind condițiile concrete și structura populației școlare, cu respectarea drepturilor minorităților naționale.
Cu toate sforțările și bunele intenții ale conducerii I.S.J. Bihor, la nivelul învățământului bihorean se pot reduce maximum 276,26 norme didactice, fără a afecta derularea normală a procesului instructiv-educativ, cu toate bubele sale de subnutriție și haos dictat de la centru!(Ovidiu DAN)

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 17:31:23 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

„Crăciun cu Ramon”

Moș Crăciun există!
Pavel Bartoș revine pe marele ecran în rolul lui Ramon, într-o poveste de Crăciun plină de umor pentru întreaga familie.
Sărbătorile vin mai devreme anul acesta. Odată cu lansarea posterului oficial al filmului Crăciun cu Ramon, începe numărătoarea inversă până la cea mai așteptată premieră a iernii, un film cald, plin de culoare, umor, emoție și iubire care promite să readucă spiritul autentic al Crăciunului pe marele ecran. „Crăciun cu Ramon este acel film de Crăciun pe care l-ai așteptat de atâția ani.", spune Pavel Bartoș...