Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Eminescu - prin ochi de copil”

Copiii și elevii voluntari, același crez, aceeași simțire

„Eminescu - prin ochi de copil”

Copiii de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială Oradea au descoperit o parte din viața și poezia eminesciană, alături de elevii voluntari din clasele IX-XI de la Liceul de Artă Oradea, în cadrul unei manifestări desfășurate prin programul Strategiei Naționale de Acțiuni Comunitare, coordonat de prof. Maria Ivănescu.

 Acțiunea s-a  desfășurat sub genericul „Eminescu - prin ochi de copil” și a cuprins câteva momente inedite. Auditoriul a fost introdus în lumea mirifică a unei povești, cu ajutorul imaginilor, de către prof. Samica Boghiu. Astfel au făcut cunoștință cei mai mici artiști cu viața și opera poetului. Preșcolarii și elevii clasei I (nevăzători) au recitat versuri eminesciene accesibile vârstei lor: „Somnoroase păsărele”, „Luceafărul”- fragment , ,,Revedere” , „Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie”, „Ce te legeni”, „Fiind băiet păduri cutreieram”...
 Atracția momentului artistic închinat Poetului nostru național a constituit-o prezentarea în chip artistic a poeziilor „Lacul” și „Ce te legeni” de către elevilor voluntari. Versurile au fost însoțite de imagini sugestive, care s-au  derulat concomitent, iar prin meloterapie s-au cântat, cu acompaniat de chitară,  patru piese pe versurile poetului: „Somnoroase păsărele”, „O rămâi”, „Sara pe deal” și „Pe lângă plopii fără soț”. La reușita manifestării și-au dat concursul: inst. Adriana Crișan, Viorica Dobran, Elena Ovănescu, Florica Burz, Adriana Bolojan, ed. Aurina Muscă, învățător Mihai Merca, prof. ed. Monica Kover și prof. Valentina Gheorghiu. Activitatea elevilor voluntari de la Liceul de Artă a fost coordonată de dnele prof. Mihaela Costea și Mihaela Bondor.
 Acțiunea a avut un impact deosebit asupra copiilor, elevilor și adulților, punând în lumină comuniunea poetului cu natura, stârnind interesul și cultivând gustul pentru frumusețea și muzicalitatea liricii eminesciene.
La final, directorul centrului, prof. Rodica Lezeu, a apreciat forma inedită de organizare și desfășurare a acțiunii, impactul, strategiile de realizare și  eficiența parteneriatul dintre cele două unități. (B. S.)

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:59:28 Ora standard a Europei de Est