Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Simularea probei de evaluare a competențelor digitale

A început jocul „De-a bacalaureatul”... cu

Simularea probei de evaluare a competențelor digitale

Mulți dintre viitorii absolvenți ai claselor a XII-a au realizat, miercuri (20 ianuarie 2010), cum că jocul „De-a bacalaureatul” trebuie luat în serios, „arzându-se” la degete… la o simplă simulare pe calculator.

Exercițiul național de ieri - Simularea probei de evaluare a competențelor digitale –a pus pe gânduri atât profesorii de specialitate, cât și conducerile școlilor, văzând că în fapt, se pot întâmpla minuni… neprevăzute, care nu țin de organizatori (gazde), cu toată știința și mobilizarea generală (națională)…
E nevoie să punem și răul în față. Ce ați fi zis… și făcut, dacă, în prima parte (la prima etapă), în momentul de conectare la internet, v-ar fi căzut internetul (sau, și mai trist, ați fi prins o „banală” pană de curent, nu de 20-30 de minute, ci de un minut sau chiar două secunde (nu doar căderea serverului central al MECTS)???…
Cineva ar trebui să se gândească și la așa ceva, pentru că multe se pot întâmpla la nivel de țară. Ori nu e o soluție și nici un câștig să mușamalizăm lucrurile, ci să prevenim eventuale evenimente nedorite!
Discutând, la rece, atât cu elevi, cât și cu cadre didactice, nu toți erau încântați de modul cum au răspuns calculatoarele, rețelele și nici de felul în care s-au descurcat elevii. Dând cu capul în gard, cum se spune, unii chiar s-au trezit la realitate, văzând că sarcinile de lucru nu au fost un simplu joc pe calculator și nici floare la ureche (aviz tuturor celor care se cred „ași”... doar în a butona tastatura)!
Grozavii secolului s-au trezit că nu înțeleg întocmai limbajul folosit în fișele de lucru, și că nu se pricep la a opera cu anumite cunoștințe...
La Grupul Școlar „Ioan Bococi”
Când am trecut noi pe la Grupul Școlar „Ioan Bococi” și Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea, totul era OK! Elevii erau degajați și optimiști, iar dascălii, așijderea, fiind totul pus la punct până la ultimul amănunt.
La „Ioan Bococi” am rămas pur și simplu blocați (înterziși) dând cu ochii de un cabinet de informatică... european, cum nu am văzut multe în municipiul de pe Crișul Repede și județul Bihor.
Comisia era la post, în formulă cumpletă (președintele comisiei - prof. ing. Ileana Varga, directorul școlii; secretar – Viorica Bronț, membri: Mihaela Popovici, Mariana Șandor; prof. evaluatori: Simona Simuț și Cornelia Movilă; asistenți: Minodora Albu, Traian Ștefănuț, Dana Erdeli și Otilia Niculescu; observator din partea I.S.J. Bihor, prof. Doina Gyori, inspector școlar de specialitate). Cu toții erau încrezători în reușita simulării (atât cei 34 de elevi de-a XIII-a, de la profilul Alimentație publică și Estetică, cât și dascălii lor).  
Primii 31 de economiști... „deschizători de drumuri”
La Colegiul Economic „Partenie Cosma”, în două cabinete de informatică, i-am cunoscut pe primii 31 de elevi, care au convenit să spargă gheața... dintr-un pluton de 272 de viitori absolvenți, după cum aveam să aflăm de la directorul colegiului, prof. dr. Ioan Corba.
„Simularea tehnică din 18 și 19 ianuarie a decurs fără incidente (preluarea de parole, SMS-uri, rețeaua a funcționat ireproșabil), ceea ce ne face să credem că și exercițiul de simulare de astăzi (ieri – n.n.) va reuși, în cele mai bune condiții, din punct de vedere tehnic și organizatoric, fiind totul pus la punct”, după cum ne-a asigurat directorul colegiului economiștilor orădeni, prof. dr. Ioan Corba. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Simularea probei de evaluare a competențelor digitale.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:19:49 Ora standard a Europei de Est