Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Simularea probei de evaluare a competențelor digitale

A început jocul „De-a bacalaureatul”... cu

Simularea probei de evaluare a competențelor digitale

Mulți dintre viitorii absolvenți ai claselor a XII-a au realizat, miercuri (20 ianuarie 2010), cum că jocul „De-a bacalaureatul” trebuie luat în serios, „arzându-se” la degete… la o simplă simulare pe calculator.

Exercițiul național de ieri - Simularea probei de evaluare a competențelor digitale –a pus pe gânduri atât profesorii de specialitate, cât și conducerile școlilor, văzând că în fapt, se pot întâmpla minuni… neprevăzute, care nu țin de organizatori (gazde), cu toată știința și mobilizarea generală (națională)…
E nevoie să punem și răul în față. Ce ați fi zis… și făcut, dacă, în prima parte (la prima etapă), în momentul de conectare la internet, v-ar fi căzut internetul (sau, și mai trist, ați fi prins o „banală” pană de curent, nu de 20-30 de minute, ci de un minut sau chiar două secunde (nu doar căderea serverului central al MECTS)???…
Cineva ar trebui să se gândească și la așa ceva, pentru că multe se pot întâmpla la nivel de țară. Ori nu e o soluție și nici un câștig să mușamalizăm lucrurile, ci să prevenim eventuale evenimente nedorite!
Discutând, la rece, atât cu elevi, cât și cu cadre didactice, nu toți erau încântați de modul cum au răspuns calculatoarele, rețelele și nici de felul în care s-au descurcat elevii. Dând cu capul în gard, cum se spune, unii chiar s-au trezit la realitate, văzând că sarcinile de lucru nu au fost un simplu joc pe calculator și nici floare la ureche (aviz tuturor celor care se cred „ași”... doar în a butona tastatura)!
Grozavii secolului s-au trezit că nu înțeleg întocmai limbajul folosit în fișele de lucru, și că nu se pricep la a opera cu anumite cunoștințe...
La Grupul Școlar „Ioan Bococi”
Când am trecut noi pe la Grupul Școlar „Ioan Bococi” și Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea, totul era OK! Elevii erau degajați și optimiști, iar dascălii, așijderea, fiind totul pus la punct până la ultimul amănunt.
La „Ioan Bococi” am rămas pur și simplu blocați (înterziși) dând cu ochii de un cabinet de informatică... european, cum nu am văzut multe în municipiul de pe Crișul Repede și județul Bihor.
Comisia era la post, în formulă cumpletă (președintele comisiei - prof. ing. Ileana Varga, directorul școlii; secretar – Viorica Bronț, membri: Mihaela Popovici, Mariana Șandor; prof. evaluatori: Simona Simuț și Cornelia Movilă; asistenți: Minodora Albu, Traian Ștefănuț, Dana Erdeli și Otilia Niculescu; observator din partea I.S.J. Bihor, prof. Doina Gyori, inspector școlar de specialitate). Cu toții erau încrezători în reușita simulării (atât cei 34 de elevi de-a XIII-a, de la profilul Alimentație publică și Estetică, cât și dascălii lor).  
Primii 31 de economiști... „deschizători de drumuri”
La Colegiul Economic „Partenie Cosma”, în două cabinete de informatică, i-am cunoscut pe primii 31 de elevi, care au convenit să spargă gheața... dintr-un pluton de 272 de viitori absolvenți, după cum aveam să aflăm de la directorul colegiului, prof. dr. Ioan Corba.
„Simularea tehnică din 18 și 19 ianuarie a decurs fără incidente (preluarea de parole, SMS-uri, rețeaua a funcționat ireproșabil), ceea ce ne face să credem că și exercițiul de simulare de astăzi (ieri – n.n.) va reuși, în cele mai bune condiții, din punct de vedere tehnic și organizatoric, fiind totul pus la punct”, după cum ne-a asigurat directorul colegiului economiștilor orădeni, prof. dr. Ioan Corba. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Simularea probei de evaluare a competențelor digitale.

Trimite email
duminică, 3 martie 2024, 13:41:14 Ora standard a Europei de Est