Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Testele naționale 2007

Primim de la I.S.J. Bihor

Testele naționale 2007

În 28 mai 2007, s-a încheiat perioada de înscriere la Testele naționale – 2007 pentru elevii de clasa a VIII-a; din totalul de 6534 de elevi de clasa a VIII-a înscriși la începutul anului școlar 2006-2007, s-au înscris 6435 (aici sunt incluși și absolvenții din anii precedenți); pe limbă de predare, situația arată astfel: 5146 secția română, 1250 secția maghiară, 19 secția germană, 61 secția slovacă. Numărul definitiv al candidaților înscriși, îl vom afla după încheierea anului școlar pentru elevii de clasa a VIII-a, școlile raportând numărul elevilor corigenți și repetenți. Corigențele vor avea loc în perioada 11-13 iulie, astfel că elevii corigenți nu vor putea participa la Testele naționale 2007.

Calendarul Testelor naționale – 2007 este următorul:
în 18 iunie, test scris la Limba și literatura română
în 19 iunie, test scris la Limba și literatura maternă
în 20 iunie, test scris la Matematică
în 21 iunie, test scris la Istoria românilor sau Geografia României (la alegere)
în 24 iunie, afișarea rezultatelor (până la ora 16.00) și depunerea contestațiilor (între orele 16.00 și 20.00)
25-27 iunie, rezolvarea contestațiilor
 în 28 iunie, afișarea rezultatelor finale (până la ora 16.00).
 În vederea desfășurării în condiții optime a Testelor naționale – 2007, și în conformitate cu Metodologia de organizare, au fost organizate 28 de centre de examen (9 în municipiul Oradea și 19 în județ). Numărul minim de organizare al unui centru de examen, în mediul urban este de 250 de elevi, iar în mediul rural, de 100 de elevi. Pentru trei centre de examen s-a obținut aprobare specială de la Comisia Națională de Organizare, în vederea funcționării cu un număr de elevi sub efectivul minim. Centrele de examen (C.E.) sunt următoarele: 1. C.E. Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Oradea, cu 318 elevi, 2. C.E. Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” Oradea, cu 338 de elevi, 3. C.E. Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” Oradea, cu 335 de elevi, 4. C.E. Școala cu clasele I-VIII nr. 16 Oradea, cu 279 de elevi, 5. C.E. Școala cu clasele I-VIII nr. 11 Oradea, cu 244 de elevi, 6. C.E. Școala cu clasele I-VIII „Dacia” Oradea, cu 253 de elevi, 7. C.E. Școala cu clasele I-VIII „Oltea Doamna” Oradea, cu 289 de elevi, 8. C.E.  Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” Oradea, cu 280 de elevi, 9. C.E. Școala cu clasele I-VIII „Alexandru Roman” Oradea, cu 308 elevi, 10. C.E. Școala cu clasele I-VIII Sânmartin, cu 202 elevi, 11. C.E. Școala cu clasele I-VIII Valea lui Mihai, cu 286 de elevi, 12. C.E. Liceul Teoretic”Petofi Sandor” Săcueni, cu 257 de elevi, 13. C.E. Școala cu clasele I-VIII Marghita, cu  320 de elevi, 14. Grupul Școlar Industrial Suplacu de Barcău, cu 109 elevi, 15. Grupul Școlar Industrial Popești, cu  157 de elevi, 16. C.E. Liceul Teoretic Budoi, cu 86 de elevi, 17. C.E.  Școala cu clasele I-VIII Sălard, cu 212 elevi, 18. C.E. Școala cu clasele I-VIII Salonta, cu 257 elevi, 19. C.E. Colegiul Național ”Arany Janos” Salonta, cu 181 de elevi, 20. C.E. Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” Tinca, cu 162 de elevi, 21. C.E. Școala cu clasele I-VIII Aleșd, cu 252 de elevi, 22. C.E. Liceul Teoretic Bratca, cu 119 elevi, 23. C.E. Colegiul Tehnic Vadu-Crișului, cu 107 elevi, 24. C.E. Școala cu clasele I-VIII Tileagd, cu 168 de elevi, 25. C.E. Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Popoviciu” Beiuș, cu 278 de elevi, 26. C.E. Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș, cu 291 de elevi, 27. C.E. Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” Ștei, cu 259 de elevi, 28. C.E. Școala cu clasele I-VIII Dobrești, cu  88 de elevi. 
Lucrările candidaților vor fi evaluate în trei centre de evaluare, organizate în Oradea.
Noutăți în transmiterea subiectelor: variantele de subiecte sunt publice. Comisia națională comunică numărul variantei de test,
comisia din centrul de testare multiplică subiectele. S-a eliminat transportul plicurilor cu subiecte de la minister la inspectorate și de acolo la centrele de examen. A crescut responsabilitatea președintelui din centrul de examen. În vederea prevenirii unor factori perturbatori (ex. pană de curent, căderea rețelei de internet) în preluarea subiectelor, Comisia județeană a dispus obligativitatea asigurării în fiecare centru de examen, sub formă tipărită a tuturor variantelor de subiecte pentru toate probele.
 Asigurarea ordinii și pazei în centrele de examen și de evaluare. Poliția și Jandarmeria vor asigura paza centrelor de examen și a centrelor de evaluare.  
În fiecare centru de examen va exista asistență medicală pe durata examenului.
În vederea eliminării implicării financiare a părinților în desfășurarea examenului, ISJ Bihor a organizat următoarele acțiuni: în colaborare cu Instituția Prefectului, Inspectoratul Școlar a organizat întâlniri cu conducerile de școli, diriginți de clasa a VIII-a, reprezentanți ai părinților; prelucrarea tematicii acestor întâlniri fiind obligatorie în ședințele cu părinții elevilor de clasa a VIII-a; luarea la cunoștință de către părinți a interzicerii strângerii de fonduri pentru protocol s-a consemnat obligatoriu în procesul-verbal al ședinței, acestea fiind păstrate la direcțiunea școlii; se continuă practica de anul trecut în ce privește asigurarea condițiilor optime de muncă în centrele de evaluare, cu sprijinul Consiliului Județean. Astfel, s-au eliminat „contribuțiile” comitetelor de părinți. În colaborare cu Instituția Prefectului și a primăriilor, s-a organizat transportul elevilor de clasa a VIII-a din școlile arondate la centrele de examen, fiind transmisă în acest sens o adresă către primării din partea Prefecturii .
În 5 iunie a avut loc o întâlnire între Prefectură – Inspectoratul Școlar și reprezentanții primărilor din localitățile în care vor funcționa centre de examen, în vederea discutării implicării acestora în asigurarea condițiilor optime. Primăriile vor asigura un flacon de apă minerală / probă / elev – comisie – asistenți.
Nu există motiv pentru strângere de fonduri de către părinți pentru examen.
Planul de școlarizare aprobat pentru 2007/2008:
Numărul de locuri în licee  - 4620; în SAM  - 2044; în clasa a IX-a seral și FF – 420; numărul de locuri SAM pentru copii cu deficiențe – 144.
prof. Daniel Negrean, purtătorul de cuvânt

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:17:52 Ora standard a Europei de Est