Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Este o prioritate a Executivului să întărească filiera tehnologică în învățământul preuniversitar...”

Declarația domnului Cătălin Baba, secretar de stat în MECTS și președinte al Comisiei de Dialog Social (CDS)

„Este o prioritate a Executivului să întărească filiera tehnologică în învățământul preuniversitar...”

În cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de miercuri, 20 ianuarie 2010, discuțiile au vizat preponderent aspectele aflate pe ordinea de zi. În primul rând, instrucțiunile pentru fundamentarea cifrei de școlarizare și stabilirea rețelei unităților de învățământ preuniversitar de stat în anul școlar 2010-2011.

 După cum știți, Ministerul Educației a promovat standardele de cost, cu alte cuvinte o metodă prin care școlile vor fi finanțate în sensul salarizării cadrelor didactice în funcție de un cost standard mediu. Această formulă este introdusă pentru prima dată în învățământul preuniversitar din România. Este o arhicunoscută metodă de finanțare în Europa Occidentală și permite o alocare rațională a cheltuielilor, eliminând arbitrariul din decizia finanțării școlilor. Practic, aceste instrucțiuni care vor fi transmise școlilor se vor aplica din anul școlar următor. Se impune aici o paranteză: anul școlar nu coincide cu anul financiar. Noi luăm aceste măsuri din timp tocmai pentru ca școlile să fie pregătite, ca inspectoratele școlare județene să știe ce au de făcut, astfel încât, începând cu noul an școlar aceste prevederi să fie aplicate.
De asemenea, am mai discutat un referat de aprobare a unui ordin al ministrului Educației cu privire la stabilirea planurilor-cadru de învățământ pentru clasa a X-a, filiera tehnologică. Este o prioritate a Executivului să întărească filiera tehnologică în învățământul preuniversitar, fiindcă aceasta oferă absolvenților posibilitatea găsirii și încadrării într-un loc de muncă în domenii care nu sunt deloc sau sunt foarte puțin acoperite în România. Au mai fost discutate probleme legate de practica elevilor, de relația care trebuie să existe între școală și partenerii sociali - și aici mă gândesc, în primul rând, la părinți, la comunitatea locală și asociațiile patronatelor - pentru că este important ca oferta școlii să-și găsească un corespondent pe piața muncii și să fie în concordanță cu dorințele părinților.
Am mai discutat, de asemenea, chestiuni legate de raționalizarea rețelei școlare. Noi, de fapt, am început acest proces prin elaborarea standardelor de cost. Această raționalizare vizează mai multe paliere care - subliniez - nu necesită modificări legislative. La nivelul ministerului a avut loc o evaluare a rețelei școlare, au avut loc numeroase discuții cu cadre didactice, cu reprezentanți ai sindicatelor, cu directori de școală, cu inspectorii școlari, pentru a vedea unde și ce trebuie raționalizat în ceea ce privește funcționarea rețelei școlare. Trebuie spus că aceste măsuri de raționalizare au în vedere, în primul rând, costul standard, dar urmăresc, în același timp, asigurarea calității în învățământul preuniversitar, asigurarea accesului egal la educație și tratamentul egal al elevilor în școli. Încercăm să vedem ce nu funcționează în sistemul educațional, să corectăm acolo unde apar erori, toate acestea în slujba elevului care trebuie să beneficieze de o educație de calitate.
Am primit deja foarte multe întrebări legate de motivul pentru care ministerul „s-a grăbit" să ia aceste măsuri, fiindcă așa cum am spus, aceste măsuri se aplică începând cu anul școlar 2010-2011. Ministerul Educației a luat aceste decizii acum deoarece exista obiceiul ca abia la sfârșitul lunii septembrie, de multe ori chiar în octombrie, să fie întocmită o evidență clară a personalului din învățământ, o punere în acord a titularilor din învățământ cu normele didactice etc. Prin urmare, am luat măsura - pentru prima dată - ca în data de 31 august să se ia o decizie clară în privința structurii rețelei școlare. Din acest motiv, am considerat că trebuie să deschidem aceste discuții acum, să raționalizăm de acum rețeaua școlară. Cadrele didactice vor intra în procesul de titularizare, de definitivare pe post, astfel încât, în data de 31 august, să fie cunoscuți titularii, să fie cunoscută structura rețelei școlare pentru ca școala să înceapă în cele mai bune condiții. Repet: deciziile privind raționalizarea rețelei școlare nu implică măsuri legislative. Tot ceea ce se face este în absolut acord cu legislația în vigoare, cu Legea învățământului nr. 84/1995, cu Statutul Personalului Didactic, cu celelalte Hotărâri de Guvern și legi care există în România, cu Legea salarizării unitare.
Trebuie să se rețină că modificările rețelei școlare vor fi efectuate de către inspectoratele școlare județene. Nu se va lua o decizie unitară la nivelul ministerului de a aplica, să spunem, o grilă. Pur și simplu este o trecere în revistă a principalelor măsuri administrative care pot fi aplicate, iar apoi vom lăsa inspectoratelor școlare deplina libertate să decidă ce măsuri pot fi aplicate, care măsuri sunt sau nu sunt benefice pentru sistemul de educație. Altfel spus, aplicăm viziunea acestui Guvern de a descentraliza sistemul de învățământ.
Referitor la subiectul disponibilizărilor din învățământ se impun câteva precizări. În primul rând, deciziile vor fi luate de către inspectoratele școlare județene. În al doilea rând, nu este vorba despre o concediere colectivă și, lucru foarte important, nu există o astfel de cifră stabilită în acest moment. Din perspectiva Ministerului Educației și a legislației existente, respectiv a situației sociale și economice în care se află România la ora actuală, tindem, structural vorbind, să ne apropiem de acea vehiculată cifră de 15.000, dar nu putem vorbi acum de o cifră exactă, asumată ca atare. Cifra finală va rezulta în urma deciziilor luate la nivelul școlilor și la nivelul inspectoratelor școlare. Aceste decizii, subliniez, sunt în așa fel gândite încât să nu blocheze accesul tinerilor la educație, să nu producă discriminări și să nu scadă standardele de calitate din învățământ.
Intervenția purtătorului de cuvânt al ministrului Educației și al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, doamna Melania Vergu
Domnul Daniel Petru Funeriu va analiza solicitarea sindicatelor privind acordarea unor măsuri de protecție socială și plăți compensatorii. Totuși, le-aș atrage atenția colegilor noștri sindicaliști că există o lege de bază - Statutul personalului didactic - care reglementează clar relațiile de muncă din educație pentru cadrele didactice. Așadar, pentru personalul didactic avem o lege care oferă protecție și se referă la acest tip de protecție, iar pentru personalul nedidactic contractual există Codul Muncii. Domnul ministru Daniel Petru Funeriu va analiza solicitarea sindicatelor.(Biroul de presă)

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:57:35 Ora de vară a Europei de Est