Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Minunata lume a poveștilor”

La sfârșit de semestru, Carnavalul clasei I C

„Minunata lume a poveștilor”

După ce s-au scurs patru luni de când sunt elevi, iată că au ajuns la sfârșitul primului semestru de școală!

 Acum, au putut trage o primă linie ca să vadă ce-au reușit să facă împreună.
 În primul rând, s-au acomodat cu ceea ce-nseamnă ȘCOALĂ - uniformă, clasă, ore, pauze, teme, lecții, note…., în două cuvinte: multe responsabilități!
  Încă de la început, și-au propus să fie o mare familie, iar locul în care își petrec o mare parte din zi, să le fie cât mai drag, să se simtă ca acasă, aceasta mulțumită ajutorului dat de ceilalți membri ai familiei clasei I C (părinții). Astfel, sala lor de clasă a devenit stupul a 27 de albinuțe harnice care au muncit zi de zi ca să învețe lucruri folositoare pentru mai târziu.
 Fiind la-nceputul călătoriei lor pe drumul învățăturii, au făcut cunoștință cu sunetele, literele, silabele, propozițiile, cifrele, numerele, adunările și scăderile în concentrul 0-10, obiectivul lor de bază în clasa I fiind însușirea deprinderii de citit-scris și socotit. Bine-nțeles că au aflat informații variate și la orele de cunoașterea mediului - despre legume, fructe, plante, animale domestice și sălbatice... Plăcerile copiilor de vârsta lor nu le-au fost scoase din programul zilnic, și anume: dansul, cântecele, jocul pe calculator, jocul de construcție, jocul educativ.
 „Acum, la sfârșit de semestru, puteți fi numiți cu adevărat școlari. Fiecare știe de ce rechizite are nevoie zilnic la școală, ce aveți de pregătit de la o zi la alta. Nu ne rămâne decât să fim conștiincioși, dornici să învățăm cât mai bine, să aflăm cât mai multe. Fiecare știe că-n stupul nostru, nu avem nevoie de trântori, de cei care sunt leneși și nu vor să muncească….”, a subliniat Monica Toader, buna lor învățătoare.
A sosit vacanța!
   După această perioadă de acomodare, deloc ușoară pentru unii, dar și foarte frumoasă pentru cei mai mulți, iată, a sosit vacanța! O vacanță mică-mică, dar meritată, în care își vor încărca bateriile pentru semestrul al II-lea.
  Toți așteaptă cu nerăbdare să continue drumul călătoriei și să adune cât mai multe satisfacții, împliniri, bucurii…
 Înainte de a se retrage în glorie de pe prima scenă, elevii clasei I C, de la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea, au pregătit un carnaval ce a avut ca temă „Minunata lume a poveștilor”. Pe rând, cei doi clowni prezentatori au făcut trecerea de la un personaj la altul (Scufița Roșie, lupul, bunicuța, vânătorul, capra cu cei trei iezi, fata moșului și fata babei, furnica și greierele, pisica și șoricelul, Pinocchio, Motanul încălțat, cocoșul cu punguța cu doi bani, Nică, Lizuca,vulpea și ursul, Cenușăreasa și prințul). N-au lipsit cântecele alese anume pentru fiecare poveste.
 Pentru frumoasele costume și pentru interpretarea expresivă a rolurilor, elevii au fost răsplătiți cu diplome și cu o surpriză dulce (suc și prăjiturele cu albinuțe).
  Atât micii actori, cât și spectatorii au reținut importanța poveștilor, după cum aveam să aflăm cu toții, la final de  carnavalul, de la personajul înțelept:
„Fiecare întâmplare/ Are-n viață asemănare./ Poveștile, cât sunt de multe,/ Spre-nvățătură sunt făcute./Poveștile ne-nvață/ Să ne purtăm în viață/ În fiecare zi/ Mai bun tu să fii!” (Dorina T.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Minunata lume a poveștilor”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:51 Ora standard a Europei de Est