Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Prieten sau părinte în relația cu copilul”

„Împreună se poate”

„Prieten sau părinte în relația cu copilul”

„Prieten sau părinte în relația cu copilul” este titlul celei de-a doua întâlniri în cadrul proiectului educațional „Împreună se poate”, proiect ce se derulează pe parcursul anului școlar 2009 – 2010, la C.S.E.I. nr. 3 din Oradea.

Din echipa de proiect, îndrumată de dna director adj. prof. psiholog Melinda Dénes, mai fac parte prof. Raluca Terheșiu și Georgeta Laslou.
Ora de consiliere a părinților a avut loc într-un climat plăcut, alături de copiii lor, la un pahar cu suc, abordându-se probleme pe cât de importante, pe atât de incitante. Pentru câteva minute, copiii au devenit „părinții propriilor părinți”, iar părinții – „copiii propriilor copii”.
Toate acestea s-au întâmplat pe parcursul unui joc de rol, activitatea dezbătută în cadrul întâlnirii având ca scop (re)cunoașterea relației reale existente între părinți și copii.
Fiecare copil a fost întrebat printr-un chestionar ce crede despre părinți, iar fiecare părinte a răspuns unui chestionar asemănător prin care se dorea conștientizarea adulților cu privire la tipul de părinte (democrat, sever, prieten) existent în relația sa cu propriul copil.
 Într-un final, cele două chestionare au fost comparate și s-a dovedit că fiecare participant a răspuns sincer, astfel reieșind că părinții se consideră a fi niște părinți democrați, așa cum sunt ei văzuți și de propriii copii.
Am citit pe fețele părinților dorința de a participa la astfel de întâlniri, iar discuțiile care au avut loc ne-au confirmat acest lucru. Ori acesta este un mare câștig: să fi captat atenția și să fi câștigat bunăvoința partenerilor noștri de dialog.
În cadrul dezbaterilor care au avut loc între consilieri și părinți, au fost evidențiate problemele concrete cu care se confruntă fiecare, probleme legate de educația copiilor. (Maria UNGUR)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 04:26:30 Ora standard a Europei de Est