Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Trebuie, vrem, putem să salvăm natura!”

Vizitați expoziția de la A.P.M. Bihor!

„Trebuie, vrem, putem să salvăm natura!”

Cei mai tari eco-școlari de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea și-au prezentat, vineri (29 ianuarie 2010), la sediul A.P.M. Bihor, parte din materialele și produsele confecționate în cadrul programului internațional „Eco-Școala”, implementat și coordonat, la nivel de liceu, de prof. Adriana Luca (avându-i alături pe: inst. Șandor Traier, inst. dr. Dorina Roman, prof. Dorina Mirodot și inst. Daniela Chereși).

Eco-expoziția lor, vernisată în prezența dascălilor (din echipa de proiect), a părinților și reprezentanților mass-media, rămâne deschisă toată luna februarie. Și fiindcă tot vă aflați în vacanță, poftiți de o vizitați! Ați mai văzut lanternă din doză de bere... fară alcool, rachete și supersonice... a la „Lucian Blaga”?!
„Fără finanțare, durerea mea cea mare!”
„Școala noastră participă la acest program din anul școlar 2007-2008, urmând ca în acest an școlar să fie evaluată pentru obținerea steagului verde și a certificatului de Eco-Școală.
Expoziția pe care o organizăm acum prezintă produsele elevilor din anumite activități desfășurate în programul „Eco-Școală” pe parcursul ultimilor doi ani... Sunt prezentate produse realizate în cadrul orelor de geografie, biologie, educație pentru sănătate, desen, limba franceză, limba română, educație tehnologică, științe și altele,” a spus profesorul coordonator, Adriana Luca, în deschiderea manifestării.
Ca purtător de mesaj din partea echipei de proiect (a eco-școlarilor, dascălilor și părinților), doamna profesor face apel tuturor celor care pot și doresc să sprijine acești copii inimoși și hotărâți să schimbe lumea în bine, protejând natura.
„Avem nevoie de sprijinul instituțiilor locale și al firmelor care doresc să sprijine acțiunile ecologice (acțiuni de ecologizare, concursuri, plantări...), deoarece acest program este unul educativ, fără finanțare. Singurele fonduri sunt sumele suportate de școală, sume obținute din selectarea deșeurilor din hârtie sau de la Asociația părinților. Pentru toate obiectele realizate, părinții suportă cheltuielile materiale...
Așadar, facem totul fără finanțare, durerea mea cea mare!”
„Avem nevoie de comportament ecologic...”
În cuvântul său, inspectorul școlar de specialitate Elisaveta Roșu a felicitat echipa de proiect (elevi, dascăli și părinți, aflați de aceeași parte a baricadei), pentru produsele expuse și toate acțiunile derulate din 2007, adresându-se presei (celor puțini, care mai rămăseseră pe poziții) să sprijine acțiunile eco-școlarilor, popularizându-le, chiar dacă acțiunile lor sunt mai puțin spectaculoase (decât un concurs de Miss). „În domeniul educativ, se lucrează la formarea conștiinței ecologice. Avem nevoie de comportament ecologic, de un sistem de valori asumate, de modele pentru cei din jur... or, acești copii, dascăli și părinți sunt modele în ceea ce fac. Ei acționează din pasiune și conștiință civică, nu fără sacrificii, lăsându-și la o parte propriile preocupări și interese. Ei fac un lucru deosebit, ajutați-i!
Programul „Eco-Școala”
Tot de la coordonatorul de proiect, prof. Adriana Luca, aveam să aflăm mai multe informații despre programul internațional „Eco-Școala”, care reprezintă oportunitatea realizării unor acțiuni instructiv-educative complexe, cu implicarea activă a elevilor, cadrelor didactice și părinților, dar și cu un ecou important în rândul comunității locale.
La nivel internațional, „Eco-Schools” este un program pentru managementul mediului și certificarea școlilor care-l implementează, coordonat de Fundația de Educație pentru Mediul Înconjurător (FEE), ce reunește 62 de organizații din 55 de țări, care acționează la nivel național în domeniul educației pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, 46 de organizații din 43 de țări implementează programul mondial „Eco-Școala”. Programul „Eco-Școala” a debutat pe mapamond ca program-pilot, în 1994. Astăzi, la acest program participă circa 27.000 de școli din lume, din care peste 7.000 dețin certificat de Eco-Școală și steagul verde. Peste șase milioane de copii și tineri, 400.000 de cadre didactice și 4.000 de autorități locale dezvoltă acest program în întreaga lume.
Grădinița nr. 27 – „Voinicelul” deține steagul verde
În România, acest program a debutat în 1999, cu doar cinci școli-pilot, ajungându-se în 2009 la 424 de unități școlare active (din vreo 600 care au implementat acest program), sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie.
În județul Bihor, doar Grădinița nr. 27 – „Voinicelul” din Oradea deține steagul verde. La nivelul grădiniței, programul este coordonat de ed. Mariana Pașcalău și Cornelia Borhidi – directorul unității.
Revenind la Eco-expoziția realizată de cei mai grozavi (38) eco-școlari de la „Lucian Blaga”, vă îndemnăm să o vizitați la sediul Agenției pentru Protecția Mediului Bihor (pe bdul Dacia, în vecinătatea Școlii „Dacia”), unde ing. Loredana Tîrț vă va oferi și alte amănunte legate de programul internațional „Eco-Școala”.(Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (74 de poze), accesați Galeria foto: „Trebuie, vrem, putem să salvăm natura!”  

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:54:34 Ora standard a Europei de Est