Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Drumul cărții, drumul vieții

„Cartea, hrana sufletului”

Drumul cărții, drumul vieții

Explozia informațională care ne sufocă și mijloacele audio-vizuale moderne (dintre care calculatorul ocupă primul loc) au făcut să ne îndepărtăm de carte - hrana sufletului nostru.

În acest sens au considerat binevenite activitățile în scopul trezirii dragostei de carte și apropierii elevilor de lumea minunată a cunoașterii prin lecturarea cărților, două doamne înv. inst. Mușet Florica și Hirțe Mariana (de la Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea), care în ultima zi a semestrului I, au dorit să mai „sădească în sufletele copiilor încă o sămânță roditoare în timp și anume cea a cultivării dragostei și prețuirii față de carte”.
Cu acest scop au pornit într-o vizită, vineri, 29 ianuarie 2010, cele două clase (a III-a D și a IV-a C, însoțite atât de doamnele învățătoare și de o mămică, cât și de prof. de sprijin, Ungur Maria) la Imprimeria de Vest Oradea.
 Educarea gustului pentru citit a fost un al doilea scop pe care și l-au propus cele două dăscălițe, urmărind: * formarea deprinderii de a păstra cărțile curate * să aprecieze munca zețarilor (tipografilor) * să cunoască etapele pe care le parcurge cartea în tipografie * să-și dezvolte interesul și grija față de carte.
 Sfaturile primite de elevi au fost acelea de a nu pierde nicio clipă, nicio zi, fără să nu citească ceva dintr-o carte pe care să o considere prietenul cel mai de nădejde care nu te trădează niciodată...
 Pe fețele tipografilor care ne-au primit cu căldură la locul lor de muncă se citea o mulțumire atât a lucrului făcut din dragoste față de carte, cât și aprecierea recunoștinței acordate de cei pentru care vor ieși de sub tipar aceste cărți mirosind proaspăt a cerneală.
 Mulțumind gazdelor pentru cărticelele primite în dar și pentru tot ce ne oferă, lansăm invitația și altora de a vizita tipografia, înștiințându-i că sunt așteptați de luni până vineri, în timpul programului de lucru (mai puțin în pauza de masă, când mașinile sunt oprite).
 Vorbele lui Miron Costin („Nu este altă și mai frumoasă și mai de folos în toată viața omului zăbavă, decît cetitul cărților”) sperăm să se adeverească și în cazul micuților cititori care și-au propus vizitarea tipografiei și observarea procesului de producție, realizarea unei compuneri cu titlul „Drumul cărții”, precum și expoziția de carte, cu titlul „Cartea, hrana sufletului”. (Maria UNGUR)
O carte poate deschide porți nebănuite
Am aflat că o carte poate fi un răspuns, o întrebare, poate deschide porți nebănuite ale minții, poate fi un început, poate fi... orice dorim să fie pentru că o carte înseamnă cunoaștere!
Dar ce n-am știut până de curând este cum se face o carte.
Într-o zi de iarnă, însoțiți de fulgii jucăuși de zăpadă și, bineînțeles, de doamna învățătoare, Florica Mușet, am pornit într-o mică excursie la tipografie. Nu m-am gândit nicio clipă că voi fi impresionată.
Când am văzut mașinăriile, pe care nici nu știu să le descriu, când am văzut cum imprimă și cum leagă o carte, am rămas foarte surprinsă. Povestind acasă, părinții s-au bucurat văzând că am mai învățat ceva. Dar oare câte lucruri nu mai avem de învățat! Câte cărți ne vor însoți în viață? Atunci, drumul cărții nu este drumul vieții? (Ștefana Secară, III D)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Drumul cărții, drumul vieții.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:22:41 Ora standard a Europei de Est