Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Învățătorul Ioan Lațcău și-a transformat sala de clasă în amfiteatru și cabinet multifuncțional

Profitând de o „conjunctură favorabilă”

Învățătorul Ioan Lațcău și-a transformat sala de clasă în amfiteatru și cabinet multifuncțional

Dascălii-dascăli, cu vechi state de plată, cu chemare și har, care muncesc din conștiință, mânați de motivații înalte, nu obțin rezultate doar datorită unor „conjuncturi favorabile” sau pentru că ar fi verificați de directori...

Acești dascăli își creează singuri, mereu, câte o „conjunctură favorabilă”, vorba unui fost director de școală, căruia îi venea greu să recunoască niște calități și meritele colegului său, care zile la rând mergea spre casă cu noaptea-n cap, iar în somn proiecta o nouă lucrare...
Învățătorul Ioan Lațcău (de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea) este unul dintre sutele, poate miile de dascăli ai acestei țări pentru care meseria de dascăl este o mare și frumoasă profesie, ... care nu se abandonează seara, odată cu hainele de lucru.
Pentru el, dialogul și parteneriatul cu elevii și părinții constituie un mod de a fi, un mijloc și un scop al educației. Relațiile armonioase dintre dascăl și elevi (dintre dascăl și părinți) nu sunt o invenție sau o „reformă” a ultimilor ani de democrație. Iar datorită bunelor relații, conjuncturile favorabile apar de la sine ori de câte ori se vrea. Care părinte nu sprijină dascălul când vede ce vrea să facă bun pentru copilul său?
Cu sprijinul părinților, după propriile sale proiecte, învățătorul Ioan Lațcău și-a transformat sala de clasă în amfiteatru și cabinet multifuncțional, obținând acordul și chiar sprijinul financiar din partea acelui director, care într-o exprimare „oficială”, deloc sinceră, dădea vina pe o „conjunctură favorabilă”.
Admiram și noi ieri (luni,1 februarie 2010), dintr-o pură întâmplare,  amfiteatrul cu mobilier impecabil și parchet curat de parcă zilele trecute ar fi fost montate, pictura din spatele clasei, cu scene de la Unirea Principatelor Române, de parcă aici s-ar ține toate lecțiile de istorie a neamului românesc. Pe peretele din stânga sunt „brodate” cunoștințe „capitale”, despre anotimpuri și lunile anului, cheia sol, portativul și gama muzicală de bază, literele de la care se pornește scris-cititul, scheme de gramatică și matematică, axiome pe care se înalță un întreg edificiu al cunoașterii în clasele primare...
Învață cum să învețe
În fața clasei, sunt tablele lungi și cuprinzătoare, televizorul, monitorul, tastatura și mouse-ul care nu rareori transformă elevul din „obiect” în subiect al procesului instructiv-educativ, care „învață cum să învețe”. Probabil tot o „invenție” a reformei și democrației postcomuniste, după unii diletanți care văd învățământul prin gaura cheii, care au uitat ce au învățat și cum au învățat când erau și ei elevi-primari. Acum elevul a ajuns mare...  „scriitor” și scrie la gazete, dând lecții dascălilor... Poate celor care acum învață alfabetul sau care au ajuns întâmplător în învățământ. Mulți scriu despre acest domeniu fără să-l cunoască. Trist este faptul că nici nu vor să priceapă ce se întâmplă cu învățământul de când este condus de politicieni, fiind la mâna lor, manevrat și maltratat ca pe ceva ce nu-ți convine. Dar să nu ne aprindem și să ne depărtăm de lucrurile frumoase pe care le-am descoperit („ieri”) la „Blaga”, deși amfiteatrul și cabinetul nu sunt noi, decât pentru cel care acum le-a descoperit... cu încântare. Pentru copii, ele există de ani și ani, mărturie a muncii creative a dascălului și o dovadă că părinții i s-au alăturat cu tot dragul, sprijinindu-l cu tot ceea ce au putut. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Învățătorul Ioan Lațcău și-a transformat sala de clasă în amfiteatru și cabinet multifuncțional.  

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 11:50:08 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...