Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Dezvoltarea competențelor cheie - premisă a incluziunii sociale”

Investește în oameni! Lansarea proiectului strategic

„Dezvoltarea competențelor cheie - premisă a incluziunii sociale”

3 februarie 2010.
Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, lansează proiectul strategic „Dezvoltarea competențelor cheie - premisă a incluziunii sociale", care urmează a se implementa în perioada decembrie 2009 - decembrie 2012 (36 de luni).

Proiectul a primit finanțare nerambursabilă din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane, conform contractului de finanțare - POSDRU/55/1.1/S/41523. Obiectivul general al proiectului vizează îmbunătățirea competențelor cheie în învățământul primar prin crearea/testarea/pilotarea și implementarea unui program educațional  integrat, în vederea creșterii calității educației la nivel de sistem.
Proiectul corespunde unor nevoi reale identificate la nivel de sistem și, în acest context, își îndreaptă atenția în mod deosebit asupra metodologiilor și a instrumentelor care să sprijine dezvoltarea competențelor cheie, privite ca un pachet transferabil și multifuncțional de cunoștințe, aptitudini și atitudini necesare dezvoltării personale și incluziunii sociale și profesionale. Parteneriatul interinstituțional la nivel local și central constituie un element-cheie în atingerea obiectivelor proiectului și în derularea activităților sale.
Activitățile proiectului sunt grupate pe componente și vizează:
* inițierea și funcționarea unor parteneriate interinstituționale (comitet de sprijin la nivel național, comitete de sprijin la nivel județean, rețele locale etc.);
* realizarea unui studiu complex privind factorii care influențează succesul/ insuccesul școlar în învățământul primar; impactul curriculumului, al manualelor școlare, al instrumentelor evaluative;
* pilotarea și monitorizarea programului educațional integrat și a resurselor educaționale specifice elaborate;
* crearea și pilotarea unor instrumente suport pentru facilitarea formării competențelor de citit-scris în învățământul primar (grupuri de lucru multiprofesionale, metodologie de stimulare a lecturii în învățământul primar, resurse educaționale specifice);
* dezvoltarea unui document strategic, care valorifică rezultatele proiectului și promovarea unui pachet de politici specifice la nivel național;
* formarea cadrelor didactice, a directorilor, inspectorilor, decidenților în aplicarea politicilor publice și, cu precădere, în vederea aplicării acestei politici publice de stimulare a lecturii în învățământul primar;
* diseminarea rezultatelor obținute prin pilotarea programului integrat și a bunelor practici (site care să susțină inovația didactică și să propună resurse educaționale pentru dezvoltarea competențelor de citit-scris; ghiduri destinate cadrelor didactice pentru utilizarea resurselor educaționale proiectate și aplicarea didacticii specifice dezvoltării competențelor de citit-scris în învățământul primar; ghid pentru didactica limbii materne/române pentru minorități; ghid cu criterii de evaluare a mijloacelor didactice etc.).
La finalul proiectului, restructurarea cadrului de referință la nivel național, din perspectiva dezvoltării competențelor cheie, crearea premiselor și a instrumentelor pentru învățare continuă și pentru integrarea durabilă pe piața muncii vor constitui pași importanți, pe care i-am făcut alături pe partenerii noștri, pentru creșterea calității în educație. Alături de cele zece inspectorate școlare implicate în acest proiect (I.S.J. Alba, Călărași, Constanța, Dâmbovița, Galați, Harghita, Ilfov, Maramureș, Sibiu și Suceava), în derularea acestui proiect vor fi implicați următorii parteneri: Educating for an open society (EOS), Infomedia PRO, Didactica Publishing House, SC KFB Consult SRL și ISSA Magyarország Nonprofit Kft (ISSA Hungary Nonprofit Limited Liability).
Manager de proiect este doamna Gabriela DROC, inspector în cadrul Direcției Generale Educație Timpurie, Școli, Performanță și Programe. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:23:46 Ora standard a Europei de Est