Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reforma în gastronomie

În cadrul proiectului „Tradiție și reformă în alimentație”

Reforma în gastronomie

Joi, 4 februarie 2010, în sala de mese a Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, a avut loc festivitatea de deschidere a proiectului: „Gastro-reform - Tradiții și reformă în alimentație”, proiect câștigat de „Eötvös József Szakképzõ Iskola és Specialis Szakiskola” din Berettyóújfalu (Ungaria) – liderul de proiect, respectiv Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea – partener de proiect.

Așa după cum aveam să aflăm din cuvântul directorului colegiului, prof. dr. Ruben Filimon, rostit în deschiderea manifestării, cele două școli partenere derulează, cu succes, proiecte finanțate de Primăria municipiului Oradea, încă din anul școlar 2006-2007 (când s-a început cu proiectul „Specific culinar în Euroregiunea Bihor – Hajdu Bihar); în 2007-2008: „Sărbătorile tradiționale unesc popoarele”, iar în 2008-2009: „Tradițiile gătitului în aer liber în Euroregiunea Bihor – Hajdu Bihar”.  
Acțiunea este cuprinsă în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria - România 2007 - 2013, program finanțat de Uniunea Europeană prin „Fondul European de Dezvoltare Regională”. Valoarea proiectului este de 123.799,60 euro.
 „Două țări, un scop, succes comun!”
Potrivit sloganului programului: „Două țări, un scop, succes comun”, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea și “Eötvös József Szakképzõ Iskola és Specialis Szakiskola” din Berettyóújfalu și-au propus: reformarea gastronomiei, cu păstrarea caracterul tradițional.
Activitățile proiectului vor fi coordonate de un colectiv de profesori de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, alcătuit din: Nógrádi Márta, Erdei Georgeta, Filimon Ruben, Kusnyer Vasile, Nagy Aurelia, Radu Florica, Pop Teodora și Catona Valeria, fiind antrenați circa 250 de elevi.
Prezentul proiect are ca obiectiv primordial formarea unei viziuni corecte asupra problemei alimentației sănătoase și a rolului jucat de aceasta în asigurarea unei vieți calitativ superioare.
În cadrul proiectului se vor realiza mai multe pachete de activități, printre care: un sondaj de opinie în rândul unui eșantion de 2000 de chestionați, pentru a ne forma o părere despre interesul populației și nivelul de cunoștințe referitoare la alimentația rațională și sănătoasă; culegerea unor rețete tradiționale și reformiste specifice zonei, care după prelucrare vor constitui baza unui rețetar bilingv, respectiv a paginii interactive bilingve web; popularizarea necesității reformării gastronomiei prin prezentări ținute elevilor la școli, concursuri de gătit pentru elevi, prezentări ale unor maiștri bucătari și organizarea unor cine reformiste la restaurante; schimb de experiență prin activități practice și excursii tematice comune ale elevilor celor două școli partenere.
Pe baza cunoștințelor și a experienței dobândite, se va alcătui un material auxiliar care va putea fi utilizat în procesul instructiv-educativ, atât de profesori, cât și de elevi.
Reprezentanți ai Prefecturii, Consiliului Județean și Inspectoratului Școlar...
Delegația partenerilor din Ungaria a fost condusă de directorul școlii, dl Sapi Jozsef, avându-l alături pe viceprimarul localității, dl Murakozi Istvan, precum și membrii echipei de proiect.
La rândul lor, gazdele au fost onorate cu prezența de reprezentanți ai Prefecturii Bihor (Nicoleta Balaci, din cadrul departamentului de afaceri europene), Consiliului Județean Bihor (director, Gheorghe Tonț, Călin Urs - consilier al președintelui C.J. Bihor), Inspectoratului Școlar Bihor (general adjunct, Akos Zoltan, ing. Florian Mieluț, inspector de specialitate), parteneri (colaboratori): cadre didactice de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Colegiul Economic „Partenie Cosma” și de la colegiul gazdă, părinți și elevi, precum și reprezentanți ai presei din Ungaria și Oradea.
Directorul colegiului, prof. dr. Ruben Filimon, s-a arătat încântat de prezența distinșilor oaspeți, dar și de atenția pe care au manifestat-o Prefectura, Consiliul Județean și Inspectoratul Școlar. Cunoscând forțele implicate în noul proiect și având în vedere rezultatele obținute în derularea celorlalte trei proiecte de parteneriat, dl director este ferm convins că și „Reforma în gastronomie” va fi o reușită și un bun câștigat! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Reforma în gastronomie.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:11:45 Ora standard a Europei de Est