Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Luni, încep primele probe orale ale examenului de bacalaureat

La ora adevărului

Luni, încep primele probe orale ale examenului de bacalaureat

Pentru prima oară în istoria postdecembristă a bacalaureatului, examenul începe în timpul anului școlar și nu la sfârșitul acestuia. MECTS se preocupă de organizarea acestui examen în condiții optime.

 În acest sens, secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar și președintele Comisiei naționale pentru bacalaureat, doamna Oana Badea, declară:
„Este pentru prima dată când sistemul de învățământ preuniversitar desfășoară examenul de bacalaureat în timpul anului școlar. Primul meu apel se îndreaptă către elevii de clasa a XII-a. Nimic din ceea ce înseamnă bacalaureatul 2010 nu este făcut în defavoarea voastră! Acțiunile Ministerului Educației și ale profesorilor urmăresc un singur lucru: interesul vostru educațional și pregătirea voastră pentru viață! Vă doresc concentrare maximă și succes la toate probele!
Mă adresez acum Centrului Național de Evaluare și Examinare, în a cărui responsabilitate intră organizarea și desfășurarea acestui examen. Nu ne mai dorim ca bacalaureatul să se afle pe prima pagină a ziarelor din cauza neregulilor. Ministerul Educației vrea un examen care să se deruleze calm, fără a crea emoții candidaților. Solicit Centrului Național de Evaluare și Examinare implicare și responsabilitate, în așa fel încât să fie prevenită orice deficiență. Tot ceea ce înseamnă elaborare, corectare și transmitere de subiecte trebuie făcute ireproșabil. Este esențială totodată comunicarea în timp real cu centrele de bacalaureat în vederea găsirii de soluții optime pentru situațiile punctuale.
Lansez un apel apoi către profesori, membri în comisiile județene de bacalaureat. Respectați prevederile metodologiei! Cer responsabilitate, fermitate, verticalitate și onestitate în supravegherea și evaluarea candidaților. Fiecare membru al Comisiei județene își ia un angajament scris, pe care trebuie să îl respecte. În caz contrar, va fi sancționat potrivit metodologiei. Rolul dvs. în derularea bacalaureatului este unul singur: acela de a crea cadrul optim pentru ca elevii să fie evaluați corect”.
Probele încep luni, 15 februarie
Prima sesiune a examenului de bacalaureat 2010 începe luni, 15 februarie, cu evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba și literatura română (proba A). Proba se va desfășura în zilele de 15, 16 și 17 februarie. Pentru susținerea ei s-au înscris 204.708 elevi, repartizați în 1.411 centre de examen. Pe zile, a fost stabilit următorul desfășurător: 83.233 candidați în data de 15 februarie, 75.689 în data de 16 februarie, respectiv 45.778 în data de 17 februarie. Opt elevi au solicitat recunoașterea/echivalarea probei, întrucât dețin un certificat de competență lingvistică în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Educației.
Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă va avea loc între 17 și 19 februarie 2010. Numărul total de elevi înscriși este 9.228 (limba croată - 34, limba maghiară - 8.276, limba germană - 758, limba sârbă - 29, limba slovacă - 74, limba turcă - 11 și ucraineană - 46.) Pe zile, candidații au fost repartizați după cum urmează: 17 februarie - 3.945. 18 februarie - 3.652 și 19 februarie - 1.631.
Subiectele pentru probele de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă se elaborează de către Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE). Subiectele cuprind texte literare si nonliterare, funcționale și nonfuncționale și itemi corespunzători descriptorilor competențelor din programele pentru bacalaureat. Subiectele vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute.
La proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, precum și la proba orală de evaluare a competenței lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată în liceu, candidații intră în sala de examen în ordinea afișată, respectându-se criteriul alfabetic și ora prevăzută pentru fiecare grupă. Se interzice candidaților să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicționare, notițe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de calcul/comunicare.
Nerespectarea dispozițiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de către președintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu. La probele orale, candidatul extrage un bilet și primește hârtie ștampilată pentru ciornă. Pentru elaborarea răspunsurilor, se acordă fiecărui candidat câte 15 minute, iar pentru susținerea acestora în fața comisiei, câte 10 - 15 minute.
Rezultatul obținut de fiecare candidat la proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competență corespunzător grilei aprobate la nivel național. Nivelul de competență lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă se stabilește de comun acord de către cei doi profesori examinatori, în conformitate cu descriptorii din programele de bacalaureat și cu grila cuprinsă în procedurile elaborate și transmise de CNEE. Suplimentul descriptiv al certificatului de competență conține descrierea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă ale candidatului și se va completa în conformitate cu nivelul acordat candidatului.
Un elev care nu se prezintă la probele orale poate participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat.
Presa are acces în unitățile de învățământ liceal care organizează probe de evaluare a competențelor lingvistice și digitale sau în centrele de examen numai cu avizul președintelui comisiei și însoțită de un membru al comisiei, exclusiv înainte de începerea sau după încheierea probelor. Pentru realizarea materialelor specifice presei (înregistrări/fotografii/preluări de imagine) este necesar acceptul persoanelor care apar în materialele respective. Purtătorul de cuvânt al MECTS, doamna Melania Mandas Vergu, roagă toate instituțiile mass-media care intenționează să reflecte jurnalistic desfășurarea acestor probe să transmită inspectoratelor școlare județene, până vineri, 12 februarie, numele unităților de învățământ în care intenționează să se deplaseze.
MECTS va transmite primele date preliminare legate de organizarea și desfășurarea acestor evaluări, luni, 15 februarie, ora 18.00.
(Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:25:27 Ora standard a Europei de Est