Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Să iubim cartea!”

Proiect educațional la Grădinița „Ion Creangă” din Oradea

„Să iubim cartea!”

Am ales această temă deoarece auzim tot mai des în jurul nostru expresii de genul: am trecut pe lângă școală, nu-mi amintesc ultima carte citită, nu-mi permite timpul să mai deschid o carte..

Copiii și adolescenții de azi par tot mai puțin interesați de carte. Se lasă „seduși” tot mai mult de televizor și calculator, de internetul de unde iau informații cu prea multă ușurință.
Dar oare ce este o carte?
Poate fi un prieten minunat, un deschizător de drum, un vis frumos ori dătătoare de speranță. Ea ne poate da răspunsul la multe întrebări sau poate lămuri tot atâtea nedumeriri. Este un tărâm fermecat al fanteziei împletite cu realitatea, este tabloul atâtor crâmpeie de viață. Ea ne poate satisface curiozitatea ori ne poate purta, prin imaginație, în trecut, în prezentul tumultuos ori în viitor, ne poate aduce împlinire spirituală și ne înalță sufletul.
Educatoarele sunt cele care îi lărgesc copilului orizontul de cunoaștere (cu noi cunoștințe despre lume și viață în complexitatea lor), cultivându-le simțăminte înalte, de dragoste și respect pentru semeni și natură, dezvoltându-le curiozitatea și apetitul, iar mai apoi dragostea pentru carte... Dacă noi facem acest lucru cu dăruire și iubire, cu siguranță că eforturile noastre vor prinde rădăcini în sufletul copiilor. Consider că vârsta preșcolară este momentul propice pentru a obișnui copilul cu cărțile, pentru a-i deschide apetitul pentru ele, conturând pentru perspectivă viitorul cititor.
 Din experiența la clasă am ajuns la concluzia că foarte mulți dintre părinți și chiar educatori tind să creadă că este prea devreme. Cu toate că unii sunt neîncrezători, cercetătorii arată că citirea poveștilor poate începe chiar în primele luni de viață.
Atitudinea pozitivă față de carte, interesul pentru ea și plăcerea de a citi a adultului sunt esențiale pentru a-i oferi un model copilului. O rezonanță majoră asupra atitudinii copilului față de carte o are felul în care familia și educatoarea pune cartea în valoare. Spun aceasta pentru că perioada preșcolară așază fundamentul dragostei de cărți și de citit. Acum copilul poate fi antrenat în activități precum cumpărarea și împrumutarea lor, pentru a se obișnui cu procurarea cărților. Această perioadă este propice și pentru faptul că selectarea cărților pentru copii este făcută de către adult. Astfel, ei pot fi feriți de cărți indezirabile. Cărțile trebuie să cuprindă domenii cât mai variate: poezii, povești, enciclopedii, întâmplări reale, dicționare; ele trebuie să fie în așa fel selecționate încât să se obțină un echilibru între lumea reală și cea imaginară. Este o greșeală să fie prea multă „știință” în dauna fanteziei, după cum este o eroare să pui accentul pe ireal, în dauna realului. Atât părintele cât și educatoarea trebuie să le citească copiilor cât mai des și cât mai mult timp. (Fl. B.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:09:35 Ora standard a Europei de Est