Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Primele rezultate parțiale la proba de evaluare a competențelor lingvistice în limba română

Bacalaureatul, în direct

Primele rezultate parțiale la proba de evaluare a competențelor lingvistice în limba română

Luni, 15 februarie 2010. Conform datelor preliminare centralizate de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), la proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba și literatura română (proba A) de astăzi, 15 februarie, au participat 69.970 de elevi (din 83.233 înscriși). Au fost evaluați 69.969 de elevi, un candidat fiind eliminat pentru tentativă de fraudă (București).

În privința calificativelor primite de elevii prezenți, situația se prezintă astfel: 9.266 (13,19%) s-au încadrat în categoria utilizator de nivel mediu (cei mai mulți în București și în județele Galați și Harghita), 21.045 (30,08%) au obținut certificatul de utilizator avansat (cei mai mulți în Capitală, respectiv județele Bihor și Iași), iar 39.698 (56,74%) cel de utilizator experimentat (cei mai mulți în municipiul București, respectiv județele Prahova și Ialomița).
Ca urmare a unui număr redus de elevi, 25 de centre din 17 județe nu au avut candidați planificați să susțină proba astăzi, iar în 4 centre din județele Neamț (1) și Satu Mare (3) s-a aplicat soluția de rezervă, întrucât în cursul dimineții s-au constatat probleme de alimentare cu energie electrică.
Rezultatul obținut de fiecare candidat la proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competență corespunzător grilei aprobate la nivel național. Nivelul de competență lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă se stabilește de comun acord de către cei doi profesori examinatori, în conformitate cu descriptorii din programele de bacalaureat și cu grila cuprinsă în procedurile elaborate și transmise de CNEE.
Precizăm că prezentele date statistice au fost furnizate de inspectoratele școlare județene în cursul acestei zile, până la ora 16.00. Rezultatele finale aferente zilei de 15 februarie vor fi comunicate cel mai probabil, marți, 16 februarie. La proba de mâine, 16 februarie, sunt așteptați 75.689 de candidați.
(Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:27:42 Ora standard a Europei de Est