Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Creativitate și... magie!”

Miercuri, la Șc. „George Coșbuc” din Oradea

„Creativitate și... magie!”

La sărbătorirea celor 400 de zile de școală, elevii clasei a III-a step by step de la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” din Oradea au avut ca „ordin de zi” – creativitate și... magie (așa după cum aveam să aflăm de la învățătoarele clasei, inst. Maria Câmpean și Anca Bogdan).

Dacă aș avea 400 de ... aș putea...
„Cât mai multă creativitate, asta ne-am propus la sărbătorirea celor 400 de zile de școală, iar studiul tematic al perioadei (și implicit și al acestui eveniment) este „Magie și magicieni”, ne-a spus Mimi.
La întâlnirea de dimineață, cu toții și-au bătut capul... căutând să răspundă la întrebarea zilei: Ce pot fi 400?
După care, au fost puși într-o altă situație -problemă: Dacă aș avea 400 de ... aș putea să...
Momentul adevărului a continuat cu prezentarea obiectului (ființei) care îl reprezintă pe fiecare: mingi de fotbal, ursuleți de pluș, caiete cu poezii, cărți, jocuri, ba chiar și broscuța țestoasă (din acvariu)...
Anca le-a pregătit întrebări la care fiecare trebuia să răspundă pe negândite, rapid și spontan, dând răspunsuri neobișnuite (trăsnite), care i-au distrat la culme!
Activități pe centre
La ora vizitei noastre, la mese și în săli diferite, activitățile erau organizate pe centre (ateliere de lucru): la mate, se lucra pe fișe, cu subiectul „Magia lui 400”; la scriere, cu toții deveniseră... scriitori; în sala alăturată, micii gospodari (patiseri, bucătari și cofetari) pregăteau de-ale gurii: nu mai puțin de 400 de „biluțe” din biscuiți, date prin  
 nucă de cocos; la atelierul de arte, neîntrecuții pictori decorau și personalizau ceșcuțele și farfurioarele de ceramică.
Þinuta zilei a fost cea preferată, în sensul că fiecare a putut opta pentru o costumație sau alta. Nimănui nu i-a trecut prin cerebel să vină în... pijama. Era și culmea!
Evaluarea a fost un prilej de bucurie pentru fiecare, iar răsplata: prăjiturele și chef de chef, cu jocuri de creativitate, sinceritate și prietenie. (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Creativitate și... magie!”

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 06:32:40 Ora standard a Europei de Est