Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Actul didactic, optiuni și perspective moderne

De la „Perspective educaționale moderne și interdisciplinare” la

Actul didactic, optiuni și perspective moderne

Luni, 15 februarie 2010 și-a făcut apariția în peisajul publicațiilor bihorene volumul intitulat „Actul didactic, optiuni și perspective moderne”, cuprinzând referatele susținute în cadrul celor patru secțiuni de către cadrele didactice prezente la simpozionul „Perspective educaționale moderne și interdisciplinare”, desfășurat în data de 17 decembrie 2009 la Centrul de documentare și informare al Școlii cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” din Ștei.

Lucrările simpozionului, în etapele sale finale, referatele, comunicările și, în mod deosebit, dezbaterile care au avut loc în cele patru secțiuni tematice, cu participarea unui spectru larg de cadre didactice: profesori, educatoare, învățători, preoți, medici școlari, profesori metodiști, directori, institutoare și profesori universitari, au relevat cu precădere ideea necesității renovării metodelor didactice care trebuie să se bazeze pe principiul învățării active centrate pe elev, latură asupra căreia și-au îndreptat atenția cei mai mulți dintre autorii articolelor. Un alt element esențial, considerat ca premisă a modernizării învățământului românesc, îl constituie renunțarea la autoritarismul unor cadre didactice și trecerea la o abordare mai degajată, văzută ca o manifestare a colaborării și cooperării între profesor și elevi, deopotrivă, ca parteneri cu drepturi și îndatoriri în activitatea educațională. În referatele și comunicările prezentate, în dezbaterile care au avut loc și în concluziile fiecărei secțiuni tematice ale simpozionului au fost menționate orientările metodice moderne și schimbările de perspectivă privind activitatea instructiv-educativă în mileniul III. Articolele selectate pentru publicare au fost, în mod îndreptățit, apreciate prin aportul lor în desfășurarea dezbaterilor de masă pe temele sporirii calitative a actului didactic, interdisciplinarității și aplicabilității cunoștințelor dobândite de elevi în școală, a principiului învățării active, dar și a abordării formative a procesului de învățământ - teme față de care participanții și-au arătat toată deschiderea. Volumul a apărut sub egida editurii Didactica Militans a Casei Corpului Didactic Bihor și a fost tipărit la editura Metropolis.
Doamna prof. Flori Crețiu (directorul școlii și coordonatorul volumului) consideră că această carte nu încheie, ci doar continuă și îmbogățește amplul demers educațional privind perfecționarea continuă a cadrelor didactice din întreaga țară și duce la intensificarea eforturilor legate de creșterea calității activităților de învățare. (C.F.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Actul didactic, optiuni și perspective moderne.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:11:35 Ora standard a Europei de Est