Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea de proiect... de la Sibiu

„Suntem diferiți, dar totuși egali”

Întâlnirea de proiect... de la Sibiu

În perioada 12 – 17 februarie 2010, a avut loc, la Sibiu, a doua întâlnire în cadrul proiectului Comenius „Suntem diferiți, dar totuși egali”.

Temele avute în vedere la această reuniune de proiect au fost: Sistemul educațional (al fiecăreia din cele zece  țări participante), prezentarea unui Dictionar de cuvinte/ expresii uzuale și de temeni de prim-ajutor, precum și prezentarea în power point a unei metode de predare-învățare-evaluare, la una dintre următoarele discipline: Limba maternă, Arte sau Geografie. Prof. Diana Simina și Mihaela Șumălan, reprezentanții catedrei de Limba și literatura română de la Grupul Școlar „Ioan Bococi” din Oradea, au prezentat la reuniunea de proiect un model de lecție interactivă, filmată, urmată de un moment artistic de excepție, pe tema omagierii Poetul nepereche - Mihai Eminescu.
Prin intermediul acestei frumoase și emoționante lecții, partenerii de proiect au fost conectați direct la  evenimentul petrecut în sala festivă a școlii în și de ziua de naștere a poetului nostru național, descifrând atât mesajul transmis, cât și trăirile înalte, emoțiile generate...
Concluzionând, vom spune că a educa înseamnă a iubi. Iubindu-și elevii, profesorul de limba română este preocupat mereu în a găsi noi metode de instruire și educare a elevilor, pentru a-i câștiga de partea sa, transformându-i din „obiect” în subiect al propriei sale formări. Literatura nu poate și nu trebuie tratată decât în strânsă corelație cu viața și activitatea lor, iar literatura le oferă elevilor cele mai potrivite și mai sugestive modele... de urmat! (N. P.)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:57:37 Ora standard a Europei de Est