Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Festivalul cultural internațional „Special Kids” – ediția a III-a

Astăzi, la „Arcadia”

Festivalul cultural internațional „Special Kids” – ediția a III-a

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr.1 din Oradea și Inspectoratul Școlar al județului Bihor au organizat, astăzi (miercuri, 24 februarie 2010), la Teatrul de Stat pentru Copii și Tineret „Arcadia” din Oradea, cea de-a treia ediție a Festivalului cultural internațional „Special Kids”, cu tema „Prietenia”.

„Învățăm făcând, trăim muncind”
Proiectul, girat de Inspectoratul Școlar (inspector de specialitate, prof. Doina Gyori) și conducerea centrului (director – psiholog Lucia Popa, director adjunct – psiholog Carmen Ilisie) și coordonat de psihopedagog Teodora Pantazi, se derulează în cadrul parteneriatului școlar multilateral Comenius, intitulat „Învățăm făcând, trăim muncind”.
Sub (în)semnul și culorile prieteniei, s-au arătat, miercuri, pe scena de la „Arcadia”, copii pe care nu-i credeam în stare să emoționeze până la lacrimi. Mesajul, sinceritate și trăirile lor ne-au copleșit. Iar pentru performanțele  reușite, meritele le poartă cei care se apleacă asupra lor cu atâta drag și răbdare, dascălii lor, fie ei educatori, psihologi ori psihopedagogi, asistenți sociali..., care depun eforturi înzecite spre a le dărui lumină și multă încredere.
O expoziție și două secțiuni de concurs (muzică și dans)
Holul mare al teatrului „Arcadia” era „mobilat” cu lucrările excepționale ale micilor artiști, iar autorii lor, în majoritate, aveau să se exprime și pe scenă, prin vers și cânt, prin dans, jocuri ori prin mimă...
De la microfoane, spectacolul a fost prezentat în română și engleză de elevul Darius Maghiar și prof. psihopedagog Teodora Pantazi (coordonatorul principal și sufletul festivalului). Doamna Doina Gyori, inspector școlar de specialitate, a salutat distinșii invitați, reprezentanți ai Consiliului Județean Bihor (Mircea Jacan și Dana Þîrle), invitații și participanții din Cluj-Napoca și de peste hotare (din Portugalia și Polonia), după care a dat undă verde întrecerii „Special Kids” (care înseamnă copii speciali, ce se reunesc sub sigla parteneriatelor Comenius). „Acest  festival-concurs, devenit tradiție, vrea să demonstreze faptul că elevii cu CES pot crea lucruri magice și se pot autodepăși beneficiind de o îndrumare potrivită”, vorba Teodorei, coordonatorul de proiect.
În cadrul primei secțiuni, au evoluat opt grupuri, formații de copii integrați în învățământul de masă, care învață la Liceul Teoretic German „Fr. Schiller” din Oradea, Șc. „Lucreția Suciu”, Grădinița nr. 45, Șc. „C-tin Șerban” din Aleșd, Șc. „Octavian Goga” din Oradea, S.A.M. „George Barițiu”, Șc. „George Coșbuc” și de la o școală din Portugalia.
Secțiunea a II-a a fost rezervată copiilor din învățământul special. Atent și înțelegător, juriul (format din Carmen Ilisie – director adj. al centrului, Crăciun Parasca – inspector al DJCCPCN Bihor și solistul vocal Cornel Borza) a avut de cântărit mesajul și prestația a nu mai puțin de 12 formații și soliști (vocali și instrumentiști).
Am urmărit în concurs grupurile de copii de la C.S.E.I. nr. 1, grădinițele nr. 20 și 54, C.S.E.I. nr. 3 și nr. 2, două grupuri de la C.S.E.I. și Liceul pentru deficienți de vedere din Cluj-Napoca, copii și tineri de la Școala Specială din Popești și C.S.E.I. din Tileagd, de la Asociația DOWN din Oradea, de la Gr. Șc. „Ioan Bococi” și de la o școală din Polonia. Pentru secțiunea de Artă și meșteșuguri, s-au primit lucrări inclusiv de la partenerii de proiect din Anglia și Bulgaria, care nu au reușit să-și trimită reprezentanți și pe scenă. (Ov. Dan)
P.S. pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Festivalul cultural internațional „Special Kids” – ediția a III-a.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:23:22 Ora standard a Europei de Est