Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Podul prieteniei”

Nouă școli partenere în cadrul proiectului

„Podul prieteniei”

Este vorba despre un proiect internațional care de derulează în perioada 2 decembrie 2009-2 decembrie 2010 și în care Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 3 din Oradea are parteneri din opt școli din țară și străinătate.

La nivel de școală, proiectul este coordonat de prof. Elena Erdeli (directorul centrului), alături de echipa de proiect, alcătuită din prof. Deneș Melinda (director adjunct), prof. Raluca Terheșiu, Mihaela Doroghi și Roxana Suciu.
Prin acest proiect se urmărește socializarea copiilor cu cerințe educative speciale, precum și dezvoltarea capacităților asociative care îi determină pe copii să fie capabili să trăiască în asociere permanentă cu ceilalți, să fie capabili de relații prietenoase și, în special, să dorească să întrețină legături cu semenii lor, implicându-se cu plăcere în această antrenare și căutare de contacte și relații sociale.
Pentru cunoașterea reciprocă, copiii parteneri au conversat pe internet pe diferite teme: școala mea, clasa mea, orașul meu, cel mai bun profesor... Partenerii copiilor de la C.S.E.I. nr. 3 din Oradea sunt de la școlile: Ostu Nace Bugjoni Kumanovo Macedonia, Kocasinan Merkez Kiz Meslek Lisesi Kocasinan/Kayseri-Turcia, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 din Sibiu, Școala Specială nr. 6 „Sf. Nicolae” din București, școlile speciale din Dej și Huedin, Școala Specială nr. 11 „Constantin Păunescu” din București și Școala cu clasele I-VIII „Sf. Stelian” din Rădăuți. În total, sunt incluși în proiect 90 de elevi din nouă școli partenere.
În cadrul primelor două activități derulate, copiii au putut să comunice prin internet cu ceilalți copii din țările partenere, pe diferite teme: materia preferată, filmul preferat, interpreți de muzică favoriți, ei reușind astfel să creeze un pod de comunicare. De asemenea, elevii și profesorii au fost implicați într-un concurs pentru stabilirea mascotei proiectului. S-a ajuns ca proiectul să aibă două mascote, una realizată de elevii de la Școala Specială nr. 11 „Constantin Păunescu” din București, iar cealaltă realizată de profesorii din Turcia.
De curând, aveam să aflăm că proiectul nostru a ajuns în  calendarul activităților educative interjudețene pe anul 2010, lucru de care suntem mândri. (Maria Ungur)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:01 Ora standard a Europei de Est