Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Profesioniști pentru o zi

Vineri, 102 elevi de liceu din Oradea,

Profesioniști pentru o zi

Peste 100 de elevi de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea și 30 de companii (din Oradea) au participat, vineri (5 martie 2010) la Job Shadow Day (www.jobshadow.ro).

Aflat la a 8-a ediție în România, evenimentul face parte din programul internațional Job Shadow Day care se lansează anual pe 2 februarie în Statele Unite ale Americii, prin parteneriat între comunitatea de afaceri și mediul educațional. Scopul principal al proiectului este promovarea unei mai bune înțelegeri a funcționării unei companii și a ce înseamnă munca într-o companie, de către elevii de liceu.
În acest an, în program participă peste 200 de instituții de învățământ din țară și 10.000 de elevi din orașele: Alba Iulia, Baia Mare, Bârlad, Brașov, București, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Piatra Neamț, Pitești și Timișoara.
Programul Job Shadow Day facilitează accesul elevilor la lumea reală a locurilor de muncă într-o economie de piață și susține implicarea companiilor și instituțiilor publice, de la manageri la angajații din departamente, în procesul de mediatizare a posibilităților pe care tinerii le au pe piața muncii. Programul încearcă să ofere tinerilor răspunsuri la întrebările: „Ce vreau să devin după ce termin școala? Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?”, iar companiilor la întrebările: „Cum vor fi viitorii angajați? Cu ce cunoștințe pleacă din școală? Ce așteptări au tinerii de la viitoarea lor carieră?”
„Dinamica locurilor de muncă pe piață în ultimii ani este fascinantă. Șase din cele zece cele mai căutate joburi în 2009 nici nu existau în 1999. Prin astfel de programe de orientare profesională, elevii pot afla ce înseamnă să fii un profesionist și ce oportunități au”, declară Alexandru Gotcă - manager programe de orientare profesională la Junior Achievement Romania.
Despre Junior Achievement România
Junior Achievement România, organizație non-profit a fost fondată în anul 1993 și este parte a Junior Achievement Worldwide®, USA și Junior Achievement-Young Enterprise, Europe. JA este cea mai mare și cea mai dinamică organizație internațională de educație economică și antreprenorială. În România, programele JA de tip "learning by doing" sunt urmate anual de peste 325. 000 de elevi din 1.750 de insitituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. Pentru detalii accesați www.jaromania.org (Daniela S.)

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:05 Ora standard a Europei de Est