Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Lumină și culoare, flori și mărțișoare”

De 8 Martie, la Școala nr. 11, concurs și spectacol

„Lumină și culoare, flori și mărțișoare”

În întâmpinarea sărbătorilor de primăvară, Nemethi Patricia și colegii săi de clasă (din a IV-a E, îndrumați de înv. inst. Eva Olău) au provocat colegii de școală (de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea) la un concurs de artă plastică, intitulat „Lumină și culoare, flori și mărțișoare”...

Am citat dintr-un articol pe care l-am scris atunci când am aflat despre inițiativa Patriciei (despre concursul pe care avea să-l pună în undă cu ajutorul colegilor de clasă și al dnei învățătoare).
Concursul s-a adresat tuturor elevilor de la Școala nr.11, dar gimnaziștii nu au răspuns provocării (de a participa cu lucrări la concursul de artă plastică), spre dezamăgirea Patriciei.
Luni, la ora adevărului, în și de Ziua femeii, inițiatoarea și organizatorii aveau să anunțe (și să premieze) câștigătorii concursului „Lumină și culoare, flori și mărțișoare”, la finalul unui spectacol dedicat mamelor, cu ocazia zilei de 8 Martie.
De ce oare nu este întotdeauna primăvară?
Sensibilă, talentată și plină de inițiativă, Patricia și-a luat rolul în serios și a dus-o cu bine până la capăt (chiar dacă microfonul și-a propus doar să o încurce).
„Eu, bucurându-mă de toate aceste minuni ale naturii, m-am întrebat: De ce oare nu este întotdeauna primăvară? Primăvara, natura e plină de viață și întrece pe oricine și orice la frumusețe. Oare este trecătoare această frumusețe? Dar de ce ar fi așa...?
Am ajuns la concluzia că toate anotimpurile sunt frumoase, dar parcă primăvara ocupă un loc special în sufletul meu”.
Am citat din cuvântul Patriciei, rostit în deschiderea spectacolului, pe care l-a prezentat împreună cu Larisa Oros (din clasa a VII-a A), în cabinetul Comenius al școlii.
La momentul artistic, au asistat părinți, elevii și dascălii implicați în program, dar și directorul școlii, prof. Adelina Iacob, care s-a arătat încântată de inițiativa Patriciei, acordându-i tot sprijinul.
Alături de Patricia și colegii săi de clasă (din a IV-a E), pe scenă au venit să cânte, să recite și să danseze, de 8 Martie, elevii claselor: a II-a A (îndrumați de înv. Angela Nuță), I D (înv. Cornelia Șil), a II-a C (înv. Rozalia Neguriță), Alexandra Rusu și Alexandra Tănase (din a III-a C), Larisa Oros (a VII-a A), Ruxandra Gâdei (a IV-a D, eleva dnei înv. Dorina Brânzaș), Pisek Martina (a VI-a C) și „Mămăruțele” (din a IV-a E).
89 de lucrări: desene, pictură, origami, colaje, mărțișoare...
La concursul de artă plastică „Lumină și culoare, flori și mărțișoare” au participat cu lucrări: desene, pictură, origami, colaje, mărțișoare... doar elevi din ciclul primar, din clasele: a III-a D și E, a IV-a E, D și C, a II-a E, A și D, dar și din clasa I E.
Jurizarea a fost făcută de către copii, prin voturile acordate lucrărilor, organizate pe trei secțiuni: grupa I (lucrările elevilor din clasele I-II), grupa a II-a (clasele III-IV), grupa a III-a (lucrările colective).
Premiile concursului  
Grupa I
Premiul I – Melisa Coteț, pr. II – Larisa Stoia, pr. III – Diana Pantea, mențiune – Sonia Golean (toate patru din clasa a II-a D, înv. Sorina Vențel)
Grupa a II-a
Premiul I – Andreea Mitoi (III D, înv. Marcela Gherghel), pr. II – Cozma Maria (IV C, înv. Domnica Popa), pr. III – Nicolett Lang (IV E, înv. Eva Olău), mențiuni – Papp Victor (IV E) și Ionuț Moș (III D, înv. Marcela Gherghel)
Grupa a III-a
Premiul I – clasa a III-a D (înv. Marcela Gherghel), pr. II – clasa a II-a E (înv. Kulcsar Gyongy), pr. III – clasa a IV-a E (înv. Eva Olău), mențiune – clasa a II-a A (înv. Angela Nuță)
Marele premiu (care a totalizat 87 de voturi) – un peisaj de primăvară, realizat de Mara Gavra (din clasa a II-a D, înv. Sorina Vențel)
La final, Patricia dorește să mulțumească, în mod special, sponsorilor (mamei sale – Ioana, dnei învățătoare – Eva Olău, colegilor de clasă, elevilor și învățătoarelor claselor a III-a E, înv. Olimpia Tăutu și a III-a D, înv. Marcela Gherghel), celor care au participat la concurs și spectacol, precum și dnei director, prof. Adelina Iacob, și prof. Zoia Ciogu - consilier educativ. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  „Lumină și culoare, flori și mărțișoare”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:51 Ora standard a Europei de Est