Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dascălii orădeni au ieșit din nou în stradă!

Onor guvernații nu vor să priceapă că salariile nu țin pasul cu... reforma!

Dascălii orădeni au ieșit din nou în stradă!

Dascălii orădeni au ieșit, marți (9 martie 2010), în stradă. Educatoarele, învățătorii și profesorii, dar și personalul nedidactic s-au adunat sub steagul desfășurat de S.L.I. Bihor (președinte-Ioan Þenț, prim-vicepreședinte Gheorghe Blaj, și Vasile Sabău), în fața Prefecturii Bihor.

Așa după cum s-a exprimat în petiția de protest, înmânată prefectului Gavrilă Ghilea, „S.L.I. Bihor se declară profund nemulțumit, indignat, costernat de evoluția și aplicarea discriminatorie a legilor și a legislației în vigoare, precum și a hotărîrilor judecătorești definitive privind încadrarea și acordarea drepturilor salariale ale personalului angajat din învățământ. În acest context social și politic cu un precedent fără de măsură, drepturile sociale (sunt încălcate fără pic de rușine – n.n.), în speță cele salariale reglementate de legi în vigoare, contracte colective de muncă încheiate în baza acestor legi considerate și acceptate ca legi ale părților, hotărîri ale comisiilor paritare, drepturi câștigate prin hotărîri ale instanțelor de judecată în baza neaplicării legilor în vigoare, precum și alte interpretări ale legilor în vigoare, ca opinii personale, aceleași opinii ale acelorași personaje care ne-au dat câștig în instanță, „în speță doamna Cornelia Molnar”, care se pretinde a fi mai presus decât legea și decât hotărîrea justiției din România”.
Am citat din petiția-protest înmânată de conducerea S.L.I. Bihor prefectului Gavrilă Ghilea.
Rușine, rușine...  rușine!
Care sunt motivele pentru care au ieșit din nou în stradă dascălii orădeni:
1.Neaplicarea Legii 221 promulgată de președintele României (fost și actual, dl Traian Băsescu), declarată constituțională de Curtea Constituțională, utilizată ca formă de propagandă socială împotriva învățământului românesc prin așa-zisa majorare de 50 %, care este în fapt doar de 33%, conform cu textul legii care prevede o majorare a valorii 1 a coeficientului de multiplicare de la 299,933, conform Legii 220 și a O.G. nr. 15 la o valoare a coeficientului 1 de 400 de lei.
2. Neaplicarea corectă a Legii 330 – legea salarizării unice a bugetarilor, lege inaplicabilă în 2010, recunoscută de guvernanți, completată ca mod de aplicare cu Ord. 1/2010, cu trimiteri la tot felul de ordonanțe guvernamentale emise în 2009 cu scopul precis de diminuare a salariilor, încălcând prevederile așa-zisei Legi 330 și ciopârțind în fel și chip veniturile salariaților din învățământ: fondul de premiere (de 2%) dispare, salariul de merit (de 15%), așijderea, sporul de 10% (de penibilitate) pentru femeile de serviciu, sporul de 15% (de toxicitate) pentru bibliotecari, sporul de 15% pentru titlul de doctor în învățământul preuniversitar dispare și el...
3. Neaplicarea Legii 387, fortă Ord. 40, privind încadrarea pe posturi de profesori pentru învățământul preșcolar și primar a educatoarelor și învățătorilor, cu salarizare corespunzătoare începând de la 1 ianuarie 2010.
4. „Cadoul” sărbătorilor de iarnă oferit de guvernanți este mult „lăudata” O.G.114 de reducere cu 15.000 de posturi din învățământ în 2010.
5. Cea mai necăjită categorie de salariați din învățământ, personalul nedidactic, s-a trezit peste noapte cu toate drepturile tăiate, rămânând doar cu salariul de bază.
6. Pentru ca tacâmul să fie complet, guvernații au hotărît pentru anul 2010 ca bugetele unităților de învățământ să fie calculate ținând cont de costurile/elev, costuri care nici până în prezent nu știm după ce formule aberante au fost calculate, neținând cont de încadrarea cu personal a fiecărei unități...”, se mai spune în petiția-protest.
Dl prefect a asigurat delegația S.L.I. Bihor că petiția va ajunge pe masa Guvernului României, îi înțelege și îi va sprijini cu tot ce se poate, doar că nu prea poate face mare lucru. Totuși, i-a asigurat, într-un fel, că cel de-al 13-lea salariu se va acorda și pentru dascălii orădeni... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dascălii orădeni au ieșit din nou în stradă!

Trimite email
vineri, 28 noiembrie 2025, 23:00:12 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00