Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

10 părinți au absolvit cursul de educație a părinților „Educăm așa"

Joi, la Grădinița nr. 52 din Oradea

10 părinți au absolvit cursul de educație a părinților „Educăm așa"

Prof. Maria Nan (directorul Grădiniței nr. 52 din Oradea), unul din cei 13 formatori naționali ai județului Bihor, ne-a invitat joi (11 martie 2010), la evaluarea cursului pentru părinți „Educăm așa"...

„Scopul cursului este de a-i face pe părinți să înțeleagă că pot influența comportamentul propriilor copii, însușindu-și abilitățile de bază: acordarea atenției, aprecierea, stabilirea limitelor, a spune nu și a interzice, ignorarea, izolarea și pedepsirea. Cursul (desfășurat pe perioada a cinci săptămâni) cuprinde cinci teme, în care accentul se pune pe aprecierea faptelor bune ale copiilor în vârstă de la 3 la 12 ani, pentru înlăturarea comportamentului negativ", după cum aveam să aflăm de la formatorul național, prof. Maria Nan.
Cursul de evaluare
Am asistat, astfel, la cursul de evaluare. Trei viitori instructori de părinți (ed. Maria Oșvat, ed. Emilia Burcă și prof. Lavinia Jurcan, de la Grădinița nr. 52) au desfășurat, timp de cinci săptămâni, cursuri de educație, intitulate „Educăm așa", cu 10 părinți ai copiilor din grădiniță (de la toate grupele de vârstă, atât de la învățământul de masă, cât și de la cel special). La fiecare curs, instructorii au parcurs cu părinții câte o temă (din cele cinci: Acordarea atenției și aprecierea; A spune nu și a interzice; A ignora; A izola și a pedepsi; Lecția de evaluare). Toate cursurile au îmbrăcat forma unor activități interactive, bazate pe joc, vizualizarea și analiza unor situații comportamentale prezentate prin intermediul unui filmuleț didactic, punerea cursanților în situații-problemă în cadrul unor jocuri de rol, iar primele trei cursuri s-au încheiat cu câte o temă de casă. Prin aceste teme de casă, părinții trebuiau să observe și să noteze reacțiile comportamentale ale propriilor copii în urma schimbării de comportament a părinților. În timpul cursului, fiecare părinte își avea mapa proprie, cuprinzând tema cursului, sfaturi pentru părinți și broșuri pentru fixarea conținutului temei... Cursul de joi, fiind unul special, de evaluare, a cuprins și alte momente, precum: chestionarul, scrisoarea către părinți și înmânarea diplomelor (de absolvire a cursului).
Stând de vorbă cu părinți dispuși să ne răspundă întrebărilor (Nicoleta Luca și Indrie Tunde), dar și cu cei trei instructori de părinți (Maria Oșvat, Emilia Burcă și Lavinia Jurcan), aveam să ne formăm o părere (bună) despre aceste cursuri de educație a părinților (prin metoda „Educați așa").
„Stimulând și lăudând copilul, mai mult decât să-l pedepsesc, l-am câștigat"
„Astfel, am învățat că trebuie să ne apreciem (lăudăm) mult mai mult copiii atunci când fac fapte bune, să-i ignorăm în alte situații, să stabilim limitele în comportamentul lor... Am avut șansa de a dialoga cu alți părinți și de a învăța din experiența lor pozitivă. Rezultatul? O schimbare în bine a comportamentului nostru față de propriii copii, dar și o îndreptare a comportamentului lor, o mai bună relaționare cu copiii, dar și cu doamnele educatoare" - Nicoleta. „Parcurgând acest curs, pentru a doua oară, am realizat cât sunt de norocoasă, față de alți părinți. Aplicând tot ce-am învățat la primul curs, stimulând și lăudând copilul mai mult decât să-l pedepsesc, l-am câștigat, iar rezultatele obținute sunt incomparabil mai bune..."- Tunde.
Ca instructori de părinți, Maria, Emilia și Lavinia au simțit cu fiecare curs cum părinții veneau cu tot mai mare plăcere, deveniseră mai deschiși, comunicau mai mult între ei, erau mai interesați, puneau întrebări și se arătau tot mai preocupați de reacția comportanentală a copiilor lor.
După încă un curs susținut, cele trei educatoare vor fi și ele evaluate de către C.C.D. Bihor pentru a deveni, cu adevărat, instructori de părinți.
„La nivelul grădiniței noastre, sunt nouă instructori de părinți (după cum aveam să aflăm de la directorul grădiniței și formatorul național), care, în cele două serii din 2010, vor ține cursuri cu circa 180 de părinți. La nivel de județ, în perioada noiembrie - ianuarie, s-au format 140 de educatoare și 22 de învățători, în total 162 de instructori de părinți.
În urma cursului, părinții își schimbă atitudinea față de educația propriilor copii, pun accent pe partea pozitivă, se îmbunătățește relaționarea între părinți, copii și cadrul didactic, crește respectul față de cadrul didactic, se intensifică comunicarea și se stabilește un echilibru benefic educației", a conchis interlocutorul nostru, dna prof. Maria Nan. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: 10 părinți au absolvit cursul de educație a părinților „Educăm așa".

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 09:16:14 Ora standard a Europei de Est