Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul „Zoo... fără gratii”

O „lecție” despre animalele sălbatice din captivitate

Programul „Zoo... fără gratii”

Marți (16 martie 2010), prof. Daniela Ghiuro, profesor de biologie la Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea, o mare iubitoare de animale, a ținut o „lecție” despre animalele sălbatice din captivitate elevilor din clasa a III-a C de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, având-o alături, ca invitat special, pe Daiana Ghender, directorul Grădinii Zoologice din Oradea (însoțită de medicul veterinar Bogdan Dinu Silviu).

Prezentându-le diferite imagini cu animale din Atlasul zoologic, elevii dnei inst. Toth Mirela au făcut dovada că sunt ași (în măsură să dea lecții la acest capitol) în cunoașterea și recunoașterea animalelor sălbatice... de pe întreg mapamondul. Au recunosc toate animalele prezentate din atlas, dar și pe cele prezentate în power point de învățătoarea lor. Mai mult, cunosc o sumedenie de lucruri interesante, curiozități, despre fiecare animal.
De aceea, întrebările lor, puse dnei profesor și directorului Grădinii Zoologice, au vizat mai mult chestiuni de performanță: Cât de mult poate să sară un iepure? Câți kilometri prinde iepurele la oră? Dar ghepardul și leul? Câți pui naște un liliac? Câte picioare are omida? Care este cel mai lung șarpe? Câte kilograme are la naștere un pui de elefant? Unele întrebări au fost puse chiar dacă ei știau răspunsurile...
În baza unui contract de parteneriat între Inspectoratul Școlar și RAPAS - Grădina zoologică Oradea, prof. Daniela Ghiuro derulează un proiect educațional prin care informează elevii din diferite școli gimnaziale orădene despre animalele sălbatice din captivitate, militând pentru libertatea și drepturile acestor animale de a trăi în habitatul lor natural, fără gratii și fără... circ! Daniela nu este de acord ca animalele să fie închise în cuști, terorizate și exploatate pentru a le răspunde circarilor la comenzi în cadrul spectacolelor de circ. După cum, tot captivitate se cheamă și ținerea lor după gratii și în cuști la grădina zoologică. Daniela și Daiana sunt de părere că locul animalelor sălbatice este în habitatul lor natural sau măcar în parcuri și rezervații, în condiții cât mai apropiate de cele naturale.
Un caiet de lucru - „No cages”
În premieră, Daniela le-a prezentat copiilor poze cu animalele pe care chiar ea și soțul le-au crescut și îngrijit timp de câteva luni în gospodăria proprie. E vorba de șase pui de leu (îngrijiți cu multă dragoste până în februarie 2009) și patru pui de căprioară (până în februarie 2010).
„După această activitate, va urma o vizită la Grădina zoologică din Oradea, după care, voi pregăti un caiet de lucru care va putea fi folosit, anul viitor, de toți învățătorii ca material informativ. Acest caiet de lucru se numește „No cages”, pentru că doresc ca micuții să nu mai vadă animale în cuști, nici în zoo, nici la circ...”, după cum ne-a declarat coordonatorul proiectului educațional, prof. Daniela Ghiuro. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Programul „Zoo... fără gratii”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:31:07 Ora standard a Europei de Est